Belgische inspectie: Wij hebben geen fouten gemaakt

De Belgische Spoorwegen geven aan geen fouten te hebben gemaakt naar het onderzoek van de Fyra V250."Nee, we hebben geen fouten gemaakt. We hebben ons gebaseerd op een rapport van het Nederlandse expertisebureau Lloyd en daarna een voorlopige goedkeuring gegeven voor de Fyra." Dat is de reactie van Thierry Breyne, topman van DVIS, de Belgische inspectie die treinen toeliet.

De Belgische media wildde van de topman weten hoe het mogelijk is dat de V250 in België werd goedgekeurd. Die vraag blijft ook vandaag nog hangen. "Voor alle duidelijkheid: wij controleren de treinstellen niet zelf", zegt Breyne. "We hebben een rapport ontvangen van Lloyds Register Rail, een erkend expertisebureau. Op dat rapport hebben we ons gebaseerd. Vergeet niet: AnsaldoBreda had alle vereiste certificaten van Europa om die trein te laten rijden."

Ook in Nederland ging de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) af op rapport van Lloyd. Op een aantal kleine punten voldeed de Fyra V250 niet aan de eisen van de spoorwegwet, maar daarop werd ontheffing gegeven. Daarbij werd aangemerkt dat die ontheffingen werden verleend omdat het geen invloed zou hebben op de veiligheid.

Staking
Het Italiaanse bedrijf die de Fyra gebouwd heeft verwerpt de beschuldigingen van de mankementen aan de treinen. Inmiddels hebben de werknemers van de afdeling die de hogesnelheidstreinen bouwt het werk neergelegd. Volgens het befrijf hebben ze dit gedaan nadat ze hadden gehoord dat de NS hun treinen niet meer wil.

De boden hebben tot de stakingsactie opgeroepen in Pistoia op omdat ze duidelijkheid over de toekomst van het bedrijf eisen.

 

Bron: Treinreiziger