Fyra-bouwer eist schadevergoeding van België

De Italiaanse bouwer van de Fyra eist schadevergoeding van België. Dat zei topman Maurizio Manfellotto van AnsaldoBreda donderdag op een persconferentie in Napels. Manfellotto ging nog niet in op de Nederlandse situatie, omdat in Nederland nog een besluit moet worden genomen.

De NS heeft afgelopen maandag aangegeven ook te willen stoppen met de Fyra, omdat de treinen ''onvoldoende betrouwbaar'' zijn. Daarom heeft de vervoerder in- en externe juridische experts opdracht gegeven om de afwikkeling van de kwestie rond de Fyra voor te bereiden. Dat heeft een woordvoerder donderdag laten weten.

''Er ligt een voorgenomen besluit om te stoppen'', aldus de zegsman. De staatssecretaris zou daar snel, mogelijk al vrijdag, op reageren.

Kritiek
De topman verwerpt de kritiek over technische mankementen aan de treinen die zijn geleverd aan Nederland en België. Hij wijst erop dat het dagelijkse onderhoud dat AnsaldoBreda had aanbevolen voor de snelle treinen, niet is uitgevoerd. De NS en Belgische spoorwegmaatschappij NMBS zouden hebben nagelaten de juiste maatregelen te treffen.

Daardoor konden er problemen ontstaan toen het flink begon te sneeuwen. De problemen met deuren en treeplanken zijn volgens hem veroorzaakt door ijsvorming. "Door de sneeuw raakten metalen onderdelen los", verklaarde hij. Ook zou te hard zijn gereden in de sneeuw. De Fyra had niet op volle snelheid mogen rijden.

De topman zei dat tientallen technici uit Italië, Nederland en België die aan de Fyra werken, de kritiek niet onderschrijven. Het gaat volgens hem vooral om kinderziektes die moeten worden opgelost.

Niet constructief
De NS en de NMBS hebben zich volgens de topman overigens nooit constructief opgesteld. "Er rijden zestig hogesnelheidstreinen van AnsaldoBreda in Italië en die doen het elke dag", aldus Manfellotto.

Manfellotto noemde het ook vervelend dat de NMBS foto's van de beschadigde Fyra heeft vrijgegeven. "Dat is geen manier van communiceren", zei hij. Ook herhaalde hij dat de verklaringen vanuit België en Nederland over de hogesnelheidslijn 'schandalig' zijn. Ze zouden het bedrijf schaden.

Misverstand
De topman bood zijn excuses aan voor zijn uitspraak over brieven die de Belgische en Nederlandse spoorwegen aan AnsaldoBreda hadden gestuurd waarin zij aangaven tevreden te zijn. Deze brieven zijn medio januari gestuurd, voordat de problemen begonnen, en niet pas in mei. Volgens Manfellotto ging het om een misverstand.

Bron: Nu.nl