'Mogelijke alternatieven voor Fyra'
Om het wegvallen van de Fyra op te vangen, gaan er als het aan de NS ligt binnenkort meer intercity's en Thalys-treinen rijden naar Brussel. Ook de Belgische Spoorwegen die met het afgeblazen Fyra-V250 project meewerkten is een voorstander van de nieuwe mogelijke oplossing.
Zo is het de bedoeling dat er op termijn dan uiteindelijk 22 hogesnelheidstreinen per dag gaan rijden over het bestaande HSL-spoor, waar eigenlijk de Fyra V250 op zou moeten gaan rijden. De NS gaat zelf een aantal bestaande en doorontwikkelde hogesnelheidstreinen aanschaffen.
Thalys
Vanaf december kunnen er in ieder geval al twee extra Thalys treinen gaan rijden, maar dat is dan voor de Thalys het uiterste. Volgens een woordvoerster van het bedrijf laat het treinenpark van Thalys het niet toe om nog vaker te rijden op het Nederlandse HSL-verbinding.
"In principe zijn we akkoord om vanaf december extra te gaan rijden, al moeten we de treinpaden en de tijden nog bekijken'', laat de woordvoerster weten.
Thalys International heeft laten weten dat ze op dit moment al 26 treinstellen hebben die ook tussen Brussel, Parijs, Keulen en Essen rijden,hiermee zijn twee extra Thalystreinen al het maximale wat er bereikt kan worden,.
Meer HSL-aanbieders
Later moeten er op het HSL-spoor veel meer hogesnelheidstreinen gaan rijden, waaronder Eurostar, Thalys en mogelijk de TGV.
De NS heeft een aantal buitenlandse aanbieders gevraagd om de alternatieven te kunnen realiseren. Ook andere HSL-exploitanten worden opgeroepen zich te melden.
Het kabinet heeft het spoorbedrijf de ruimte gegeven om dit alternatief verder uit te werken en neemt op 1 oktober een definitief besluit over het alternatief.
Bron: Nu.nl