ProRail plaats extra hekken tegen spoorlopers
Treinen lopen dagelijks drie uur vertraging op door spoorlopers, waardoor naar schatting 18.000 reizigers dagelijks te laat aankomen op hun bestemming. Spoorbeheerder ProRail doet een nieuwe poging om spoorlopers te weren: er wordt de komende jaren nog eens 600 kilometer aan nieuwe hekken langs het spoor geplaatst.
Voor het omheinen van het spoor heeft ProRail 30 miljoen euro vrijgemaakt. Er staat nu al 1.700 kilometer aan hekwerk langs het spoor. "We kunnen echter niet de ruim 7.000 kilometer spoor in Nederland helemaal afsluiten." Frequent zet ProRail ook voorlichtingscampagnes in om spoorlopen te ontmoedigen. Daarnaast zet ProRail al geruime tijd opsporingsambtenaren in die spoorlopers kunnen beboeten met zo'n 130 euro.
Daarnaast rekent de spoorbeheerder ook met een deel van de spoorlopers af doormiddel van een nieuw snufje die vorig jaar geintroduceerd werd: een mat met uitstekende punten die spoorlopen fysiek onmogelijk moest maken. In de periode 2009-2011 nam het aantal spoorlopers ieder jaar toe. Hoeveel spoorlopers er in 2012 waren, heeft ProRail niet bekend gemaakt.
Als er mensen langs het spoor lopen, wordt de snelheid van treinen uit veiligheidsoverwegingen aangepast naar 40 kilometer per uur. "Machinisten weten niet wat een spoorloper van plan is. Dus rijden ze uit voorzorg stapvoets, maar daardoor ontstaat er geregeld file op het spoor" zegt een woordvoerder van ProRail.
De hekken moeten niet alleen het lopen langs het spoor ontmoedigen, maar ook koperdiefstal en zelfdoding. Het aantal zelfdodingen op het spoor is de afgelopen jaren gestaag toegenomen, zo bleek eerder uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Bron: Treinreiziger