Arriva wint aanbesteding voor Haagse trein

De aanbesteding van de Lage Landen Lijn (Den Haag - Brussel) is gewonnen door Arriva, de dochter van Deutsche Bahn. Vanaf december 2015 of mogelijk eerder zal de trein stoppen te Brussel Nationaal Airport. De aanbesteding werd in maart uitgeschreven door de Gemeente Den Haag.

De bedoeling is dat de trein dan elk uur tussen Den Haag en Brussel-Zuid zal rijden, via Roosendaal over het conventionele spoorwegnet. Mogelijk kan de trein ook vaker gaan rijden. "We willen inspelen op de vraag, dat kan betekenen dat de trein op drukke tijden vaker rijdt" zegt een woordvoerder van Arriva. En zou mogelijk zelfs sprake zijn van 16 tot 22 treinen per dag.

Materieelkeuze
De treinen zullen dan gaan stoppen in Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Centraal, Mechelen, Brussel Nationaal-Luchthaven en Brussel Centraal. Inmiddels is Arriva met diverse treinenbouwers in gesprek om voor de dienst volwaardig materieel in te kunnen zetten. Deze moet dan geschikt zijn voor zowel het Nederlandse als het Belgische beveiligingssysteem.

Capaciteit
Het spoorwegmedrijf zal met eigen tarieven komen, die vergelijkbaar zullen zijn met die van de huidige tijdelijke intercity. De capaciteit voor de treindienst wordt voor Arriva aangevraagd door de The Hague Trains Holding (THTH), een door de Gemeente Den Haag opgericht bedrijf, om de exploitatie te verlenen. het is af te wachten of de treinpaden ook beschikbaar zullen zijn, gezien de NS ook een grote hoeveelheid daarvan in bezit heeft.

Directeur Anne Hettinga van Arriva is blij met het project. "Een snelle verbinding naar Brussel klinkt in deze tijd bijna surrrealistisch, maar dat is het niet'', zei hij. Arriva verwacht een groot aantal reizigers, omdat je met de trein in 2 uur en 20 minuten het centrum van Brussel kan bereiken vanuti Den Haag. Ook het vliegveld van de Belgische hoofdstad is makkelijk bereikbaar.

 

Bron: Treinreiziger