'Spoorboom korter open'

Spoorbeheerder ProRail gaat eind dit jaar 600 meetkastjes plaatsen bij overgangen om te bekijken of de slagbomen bij spoorwegovergangen korter kunnen openstaan.

Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Ze wil meer duidelijkheid over de zogeheten dichtligtijden, omdat er bij overwegen waar de spoorboom lang naar beneden is gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. „Denk bijvoorbeeld aan mensen die onder de gesloten spoorbomen willen doorglippen”, aldus Mansveld.

Maatwerk

Volgens Mansveld moet ProRail maatwerk gaan leveren, omdat elke spoorwegovergang anders is. De staatssecretaris treikt 320 mln euro uit om door ProRail de spoorwegovergangen te laten verbeteren, dit ondanks dat het aantal ongevallen afgelopen tijd sterk is afgenomen.

In 2000 nog meer dan 90 incidenten, in 2012 waren dat er nog 45. Die daling is veroorzaakt door het opheffen van overwegen, het plaatsen van spoorbomen bij onbeveiligde overgangen aanleg van onderdoorgangen en promotiecampagnes.

mansveld gaat het niet alleen om de veiligheid op de spoorwegen, ook de verkeersdoorstromiong is volgens haar belangrijk. Dat kan door de weg of het spoor aan te passen, stoplichten anders in te stellen of door het gedrag van mensen te veranderen.

In 2015 zouden de eerste overwegen al aangepast kunnen worden, verwacht Mansveld.


"Wil je blijven leven, wacht dan even"

Bron: De Telegraaf