Dochterbedrijf van de NS wil V250 afnemen
De Nederlandse Spoorwegen zien af van de afname van de V250 Fyra-hogesnelheidstrein, maar het dochterbedrijf (NSFSC) heeft het contract niet opgezegd. NSFSC wil de treinen best nog afnemen, mits de Fyra geen gebreken meer heeft. Dat zei advocaat Marc Ynzonides vrijdag tijdens een kort geding van AnsaldoBreda tegen NS.
De Italiaanse bouwer eist naleving van het contract en afname van de 19 Fyra-treinstellen, waarvan NSFSC namens NS 16 treinen heeft gekocht, de overige drie zijn eigendom van de NMBS. Volgens de NS dochter komt die eis veel te vroeg, omdat het contract nog gewoon bestaat. AnsaldoBreda moet de treinen daarom snel gereed maken, stelt Ynzonides. Als de treinen zonder mankementen snel gereed zijn, zullen de treinen door de NS dochter gewoon worden afgenomen.
Verwarring
De woorden van Ynzonides zorgde in de rechtszaal voor veel verwarring. Immers, NS heeft toch onomwonden aangegeven niet meer met de Fyra V250 door te willen. Hoe zit het precies? De treinen zijn gekocht door NSFSC, een dochter van NS gevestigd in Ierland die de treinen vervolgens leased aan NS. NS wil de treinen niet meer, maar - naar nu blijkt - houd NSFSC de mogelijkheid open om de treinen aan een andere vervoerder te verhuren. Dat kan echter alleen als de treinen geen mankementen meer hebben. De leasedochter vraagt zich overigens hardop af of dat moment ooit aanbreekt omdat de treinen dan fors opgelapt moeten worden.
"Lager bedrag"
Het juridisch gevecht is daarmee begonnen. De zet om het contract formeel nog niet op te zeggen, is waarschijnlijk onderdeel van een strategie. Wellicht kan NS de treinen nu afdingen naar een veel lager bedrag. De Deense Spoorwegen die nog steeds in de maag zitten emt de stelchte staat van de IC4-treinstellen hebben dit ook gedaan. De Fyra V250 is echter wel speciaal ontwikkeld voor het Nederlandse en Belgische (HSL)-spoor. Anders dan NS hebben de Belgische Spoorwegen wel het contract opgezegd, echter Ansaldobreda noemt dit contractbreuk.
Bron: Treinreiziger