NS komt met tijdelijke vervanger Fyra
De NS gaat op korte termijn de uitgevallen Fyra-locomotieven vervangen door TRAXX-locomotieven van het Canadese bedrijf Bombardier. Deze locomotieven zullen in Duitsland worden gebouwd.
Normaal gesproken wordt een dergelijke bestelling aanbesteed, maar omdat de NS een beroep heeft gedaan op een 'dringende noodzaak' is deze regel nu omzeild. De locomotieven zullen worden gebruikt voor rijtuigen die over de HSL tussen Nederland en België zullen gaan rijden. De locmotieven zullen maar maximaal 160 km/h kunnen rijden, aanzienlijk minder dan de snelheid van de V250-Fyra. Wel zullen de locomotieven geschikt zijn voor zowel het normale conventionele spoor als het HSL-spoor voor in beide landen.
Oplossing
De NS moet samen met de Belgische vervoerder NMBS voor 1 oktober een oplossing voor het uitvallen van de Fyra neerleggen bij staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor). Zij gaat die oplossing dan beoordelen en besluiten of de NS nog over de HSL mag blijven rijden. Mocht dit niet zo zijn dan zal de aanbesteding opnieuw plaats gaan vinden.
Andere oplossingen
Eerder zei de NS al dat ook wordt gekeken of dubbeldekkertreinen (VIRM) in te zetten zijn op het snelle spoor, of dat de binnenlandse Fyra (de V160) een deel van de oplossing kan bieden. Op dit moment rijdt een vervangende intercity acht keer per dag tussen Den Haag en Brussel; volgend jaar moet dat 16 keer per dag worden. Deze rijdt de route die de vroegere Benelux ook reed, maar dan tot aan Den Haag.
In 2016 moeten er volgens de NS in totaal 22 hogesnelheidstreinen per dag tussen Amsterdam en Brussel gaan rijden. Tien daarvan zullen verder rijden dan Brussel. Het gaat dat om Thalystreinen en Eurostartreinen en mogelijk ook de Fyra-vervanger.
Bron: BN de Stem