Hanzelijn voorlopig niet sneller dan 140km/u
De snelheid van de treinen op de Hanzelijn gaan niet op korte termijn over van 140 km/u naar 160 km/u. Dat besluit heeft staatssecretaris Mansveld van infrastructuur de Kamer laten weten.
Ze reageert op het verzoek van kamerlid Dik-Faber (ChristenUnie) om de snelheid binnen een half jaar op te voeren. Het Kamerlid baseerde zich op spooringenieur Arco Sierts, die met een simpele oplossing kwam de snelheid te verhogen: "Druk driemaal op het ATB-paneel, dan gaat de trein vanzelf 160 rijden. Bij Zwolle schakelt het ATB-systeem vanzelf op een lagere snelheid over."
De staatssecretaris is bang dat de oplossing tot onveilige situaties zal gan leidden. Zo zou de ATB in sommige gevallen misschien niet terugschakelen naar 140 km/u, met het gevolg dat er schade zou kunnen ontstaan bij andere sportrajecten die niet geschikt zouden zijn voor 160 km/u.
Ook vreest de staatssecretaris dat machinisten, als ze de truc eenmaal kennen, in de verleiding komen om op andere trajecten dan de Hanzelijn 160 km/u te gaan rijden. Daarbij zou de veiligheid in het geding kunnen komen en is er kans op ontsporingen en botsingen. "De veiligheid komt niet zozeer in het geding op de Hanzelijn, maar op de rest van het spoorwegnet". De lage kruissnelheid van de treinen op de Hanzelijn is een teleurstelling voor bestuurders uit de regio. Zij dachten dat de reistijden vanuit de regio met zeker een kwartier zou worden teruggebracht.
Het wachten is nu op de komst van het veiligheidssysteem ERTMS voor de spoorwegen. Deze wordt pas vanaf 2016 gefaseerd ingevoerd en inmiddels uitgetest tussen Breukelen en Amsterdam, op de normale spoorbaan met het huidige ATB-systeem ernaast.
Station Lelystad - Foto: Jelle Laan
Bron: De Stentor