'Gevaar door nieuwe communicatieregels op spoor'
De nieuwe communicatieregels, waaraan machinisten en treindienstleiders van de Nederlandse Spoorwegen zich sinds vorig jaar moeten houden, zouden zorgen voor onveilige situaties. Tegenwoordig zijn ze verplicht om bij aanduidingen het NATO-alfabet te gebruiken.
Een groep treindienstleiders uit Utrecht heeft de problemen in een brief aan de directie van proRail uitgelegd. Doordat letters en cijfers nu los worden uitgesproken, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.
Zo wordt als voorbeeld een incident beschreven, waarbij ambulancebroeders tussen spoor 1 en spoor 2 stonden, terwijl zij op spoor 12 hadden moeten staan.
Prorail voerde de nieuwe gespreksregels vorig jaar in, nadat de inspectie had gezegd dat de organisatie niet aan de eigen regels voor gespreksdiscipline voldeed.
NATO-alfabet
Het NATO-alfabet is door de NAVO bedacht om met behulp van spraak met zo min mogelijk fouten een boodschap te kunnen spellen, ook bijvoorbeeld bij een zeer slecht verstaanbare telefoonverbinding. Bij de NS zou hier overigens geen sprake van zijn.
Spoor 14b wordt dan uitgesproken als 'spoor één-vier-Bravo'. Daarnaast zouden mededelingen worden beëindigd met het woord 'over'. Volgens de medewerkers zou deze spellingswijze regelmatig tot problemen hebben geleid.
De NS en Prorail hebben laten weten dat de 'eenduidige communicatie tussen treindienstleiders en machinisten van groot belang is voor de veiligheid op het spoor' en verwerpt de kritiek.
Bron: Nu.nl