NS: Werkzaamheden eerder communiceren is niet klantvriendelijker

Reizigersorganisatie Rover wil dat werkzaamheden eerder gecommuniceerd worden. Nu worden de werkzaamheden in het algemeen twee weken van tevoren bekendgemaakt. Volgens NS zijn reizigers niet bij gebaat om de informatie nog eerder te communiceren, omdat de informatie dan mogelijk nog kan wijzigen.

"Het leeuwendeel van de reizigers vraagt een reisadvies binnen een periode van twee weken. Die reizigers krijgen bij hun reisadvies direct de juiste informatie over de werkzaamheden. Als we langer van te voren werkzaamheden gaan communiceren wordt de lijst werkzaamheden onoverzichtelijk, daar is de reiziger niet bij gebaat" stelt NS-woordvoerder Stan Hoen. Hij vervolgt: "Bovendien kunnen dingen dan nog wijzigen. Als we iets communiceren willen we het goed communiceren." Wel geeft hij aan dat bij grote omvangrijke werkzaamheden de communicatie eerder begint. Zo werden de werkzaamheden in Den Bosch die twee weken duurden al een ruime maand van te voren aangekondigd in de media.

Klachten
Reizigersorganisatie Rover denkt daar anders over. "Nagenoeg elk weekend is het Nederlandse spoornet een gatenkaas door uitgevallen trajecten. Dat maakt reizen onvoorspelbaar en leidt niet zelden tot fikse verlenging van de reistijd." Daarom wil de vereniging onder andere dat de werkzaamheden eerder gecommuniceerd worden. “We kennen klachten van reizigers die maanden vooraf een concertkaartje kopen en er pas op het laatste moment achter komen dat zij niet met de trein naar hun bestemming kunnen” zegt een woordvoerder van Rover.

Overlast werkzaamheden
Ook vindt de vereniging dat werkzaamheden voor onnodig veel overlast zorgen. Zo wijst de verening erop dat soms over enkel spoor rijden of het verruimen van rijtijden ook een oplossing kan zijn. In het buitenland worden dat soort oplossingen nog regelmatig toegepast. Spoorbeheerder ProRail ziet daar niets in. "Bij het treinongeluk in Amsterdam reden de treinen ook tijdens werkzaamheden over enkel spoor. We hebben nadien besloten om treinen bij werkzaamheden niet meer via enkel spoor te laten rijden. Ook de inspectie en de veiligheidsraad drongen daarop aan" legt Michiel Haighton van ProRail uit.

Planning
Rover verwijt ProRail verder slechte planningen bij werkzaamheden. "Stremmingen gelijktijdig met de parallel lopende Rijksweg bijvoorbeeld. Of werkzaamheden in Zuid-Limburg in het zomerseizoen, terwijl André Rieu een maand lang duizenden mensen naar Maastricht trekt. Recent was Schiphol tijdens de vakantiepiek zeer slecht per trein bereikbaar door geplande werkzaamheden."

Complex
Volgens de spoorbeheerder kan de planning van werkzaamheden echter niet altijd aangepast worden. "We proberen wel met vakantieperiodes, concerten en wegwerkzaamheden rekening te houden. Maar niet altijd lukt dat. De spoorbeheerder wijst erop dat bouwwerkzaamheden complex zijn. Ook kan het wijzigen van één ding in de planning gevolgen hebben voor andere werkzaamheden. Verder benadrukt Haighton dat ProRail altijd open staat om procedures en planningen te verbeteren. "We praten daar ook over met reizigersorganisaties als Rover."

Bron: Treinreiziger