Nieuwe wissel rekent af met winterproblemen

Een geheel nieuwe spoorwegwissel welke robuust is tegen de winterse problemen welke wissels kan teisteren. Deze wissel is zo winterproof dat deze zelfs geen wisselverwarming meer nodig heeft. Ook zal er geen CO2-uitstoot meer plaatsvinden. De uitvinding is gedaan door Richard de Roos.

Problemen met huidige wissels

Het probleem met de huidige wissels (een ontwerp van meer dan 100 jaar oud!) is dat deze horizontaal bewegende wisseltongen hebben waar van alles tussen kan vallen: Zand, bladeren, afval en sneeuwval. Daarom is bij de huidige wissels per wissel een dure, zeer betrouwbare hoog vermogen (15kW) wisselverwarming nodig die tijdens de winter lange tijd aan moet blijven staan. Dat resulteert in hoge energie- rekeningen en CO2 uitstoot, en ook de wisselverwarming wil soms nog wel eens uitvallen.

Bij de nieuwe wissel is wisselverwarming niet meer nodig, waarmee er een hoop kosten voor de aanschaf, het onderhoud en de werking ervan worden bespaard.

Werking

Na de problemen met het winterse weer heeft Richard Roos besloten een nieuwe wissel te ontwerpen.. Deze mechanische wissel is zodanig ontworpen dat het ongevoelig is voor sneeuw en ijs doordat deze niet uitgerust is met horizonaal bewegende wisseltongen, maar met verticaal bewegende tongen.

In een stalen box die de vorm van de wisseltong precies omsluit. Sneeuw en ijs krijgen daarom geen kans om tussen deze mechanische bewegende delen te vallen of te waaien. Deze verticaal bewegende wisseltongen worden hydraulisch aangedreven. Het aanvriezen van de wisseltongen aan de vaste stalen delen en de daarbij komende losbreekkracht kan gemakkelijk hydraulisch worden overwonnen. Alleen in de stand “Hoog“ kan een wisseltong worden bereden, en is daarbij geborgd door de horizontaal beweegbare borgstaven. De wissel is beslist geen 'High Tech' maar de eenvoud zelve. De kosten voor het seriematig bouwen ervan hoeven daarom ook niet hoger uit te vallen dan het huidig conventioneel wissel.

Het octrooi op de wissel is in september 2012 aangevraagd.

 Afbeeldingen: Richard Roos