NS: "Elk uur een hogesnelheidstrein naar Brussel"

Het aantal treinen dat dagelijks tussen Nederland en België gaat rijden, gaat fors omhoog. Reizigers kunnen straks kiezen tussen hogesnelheidstreinen, intercity's en stoptreinen. Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met dit alternatief dat NS biedt als vervanger van de Fyra V250-trein naar Brussel.

Met deze plannen die de NS heeft ingeident bij het kabinet behoudt het spoorbedrijf de consessie om van de HSL-lijn gebruik te blijven mogen maken. De NS gaat nauwer samenwerken met Thalys en Eurostar en de komende jaren tussen Amsterdam, Brussel, Parijs, Lille en Londen met hogesnelheidstreinen rijden.

Verder wordt de Benelux-trein uitgebreid met meer treinen, zodat Den Haag en Breda een rechtstreekse treinverbinding hebben met Brussel. Die trein gaat vanaf 7 oktober zal er tien keer per dag een trein rijden vanaf Den Haag en eind 2014 zestien keer per dag van Amsterdam. Hiervoor zal de NS een deel van de ICR-rijtuigen in het huidige materieelpark van het conventionele spoor gaan onttrekken.

Hoofdpunten

De hoofdpunten van het plan:

  • Elk uur een hogesnelheidstrein met Thalys of Eurostar van Amsterdam naar Brussel;
  • Aantal dagelijkse verbindingen over HSL van 41 naar 130;
  • Naast Antwerpen, Brussel en Parijs worden luchthaven Zaventem, Lille en Londen via HSL bereikbaar;
  • Meer steden verbonden via HSL;
  • Ook Den Haag en Breda worden via HSL aan Belgische bestemmingen gekoppeld;
  • Uitbreiding werkgelegenheid spoorpersoneel;
  • Meer keuzevrijheid voor de reizigers en treinen op basis van beproefde technologie;

Bron: De Telegraaf