Veolia onderzoekt juridische stappen tegen staat

Vervoersbedrijf Veolia is teleurgesteld dat staatssecretaris Mansveld geen andere vervoerders heeft benaderd voor de concessie van de HSL-lijn. Nu het bedrijf buiten spel staat, onderzoekt Veolia of er juridische stappen mogelijk zijn. Dat liet Manu Lageirse, CEO van Veolia, vrijdag weten op Radio 1.

In 2001 kwam Veolia bij de aanbesteding van de hogesnelheidslijn als tweede uit de bus, na NS. De NS bood 178 miljoen euro per jaar om over de hogesnelheidslijn te mogen rijden. Later wist NS dat bedrag terug te brengen naar 148 miljoen euro. Maar ook dat bleek nog veel te veel, waarop er in 2011 een nieuwe deal kwam voor 100 miljoen euro per jaar. Ook toen werden andere vervoerders buitengesloten.

"Het is al een aantal jaar dat er voorgesorteerd wordt binnen het bepaalde kader waar het nu is: NS moet blijven doorrijden. Bijna ten kosten van alles" zegt Lageirse. Vervolgens: "Wij gaan bij Europa toetsen wat ze van deze zaak vinden, want het heeft nu wel lang genoeg geduurd." Als juristen met Lageirse denken dat er sprake is van ongeoorloofde staatssteun, dan zal Veolia juridische stappen gaan zetten.

De directeur wijst er verder op dat Veolia meerdere keren bij het Ministerie heeft aangegeven te willen meedenken. Daar is echter nooit gereageerd.

Bron: Treinreiziger