FNV Spoor boos om orgaandonatiespotje
Een nieuwe commercial over orgaandonatie ligt sinds deze week onder vuur. In het reclamefilmpje is te zien hoe een hardloper over een gesloten overweg rent waar een trein op af komt stormen. De FNV Spoor heeft aangegeven hier boos over te zijn en gaat een melding doen bij de Reklame Code Comissie.
De reclame die over orgaandonatie gaat, wordt uitgezonden in het kader van de nationale donorweek. De vakbond heeft vrijdag laten weten een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie en het ministerie van Volksgezondheid, dat verantwoordelijk is voor het spotje.
"We steunen de donorweek, want donoren zijn hard nodig", stelt FNV-bestuurder Roel Berghuis in een verklaring. "Maar dit spotje geeft het slechte voorbeeld door te suggereren dat als je maar hard genoeg rent, je nog net voor de trein langs kan ook al knipperen de lichten en rinkelen de bellen", aldus Berghuis. "Dit gedrag moet juist worden voorkomen, omdat die inschatting heel vaak verkeerd afloopt."
Minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) laat desgevraagd weten nog achter de commercial te staan. "Ja, het is een prikkelend spotje. Wat je ziet in het spotje is natuurlijk niet de werkelijkheid, dat is in film en reclame vrijwel nooit het geval." De minister zegt het oordeel van de Reclame Code Commissie af te wachten.
Ook op Youtube en Twitter regent het kritiek:
Onbegrijpelijk filmpje over de #donorweek, @NTS. @Prorail geeft voorlichting veilig oversteken op het spoor en jullie... #goedvoorbeeld
— Rik Bouwman (@BouwmanRik) October 9, 2013
#Reclame van de #donorweek. Prima om er reclame voor te maken maar waarom de fietser die net voor een trein het spoor oversteekt?#fail
— Ati Hector (@AtiHector) October 11, 2013
Bron: Treinreiziger