AnsaldoBreda mag deskundigen vragen Fyra V250 te onderzoeken
Fyrabouwer AnsaldoBreda mag een aantal onafhankelijke deskundigen aanstellen om de deugdelijkheid van de V250-treinstellen te onderzoeken. Dat heeft de rechtbank in Utrecht woensdag besloten in een civiele procedure dat het bedrijf daarover had aangespannen. Het gaat om een voorlopige voorziening.
Een onderzoeksrechter zal de leiding nemen om te bepalen welke deskundigen ermee aan de slag zullen gaan, en welke vragen er beantwoord zullen worden. Daarmee moeten zowel als AnsaldoBreda al de NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS daarmee gezamelijk mee aan de slag gaan. In december zal er nog een zitting plaats gaan vinden in de rechtzaal.
"Dat de rechter tot dit oordeel komt, is niet zo verrassend. Dat doet hij vrijwel altijd standaard, als een bodemprocedure tot de mogelijkheden behoort. Wat de NS betreft past dit in de verdere juridische afwikkeling.’’reageert een woordvoerder van de NS.
De spoorwegen wijzen erop dat het contract met AnsaldoBreda niet alleen werd opgezegd vanwege de technische gebreken en de jarenlange vertraging voor de aflevering. Ook heeft de NS het feit meegewogen dat de treinen in België niet meer welkom zijn vanwege de technische gebreken.
"Het opnieuw laten kijken naar die gebreken is wat ons betreft dus niet nodig, ook al omdat het slechts een van de gronden betreft waarop wij onze beslissing hebben gebaseerd. Feit is dat we hebben besloten dat we de V250 niet gaan gebruiken en dat het contract is opgezegd. De rest is juridische afwikkeling'', aldus de woordvoerder.
De rechtbank vindt dat een deskundigenonderzoek gewoon moet kunnen plaatsvinden, zolang er maar aan wttelijke regels wordt voldaan. De gebreken aan de treinen kunnen verder nog een rol spelen in de bodemprocedure.
Bron: Treinreiziger