HSL-treinen Bosnië al jaren ongebruikt terzijde

Ze moesten een teken worden van de wederopbouw in Bosnië na de oorlog van de jaren negentig: een vloot van negen moderne hogesnelheidstreinen, gekocht van een Spaans spoorbedrijf. Acht jaar later hebben ze echter nog geen enkele passagier vervoerd omdat ze te nieuw zouden zijn voor het spoorwegnetwerk van Bosnië.

Voor de hogesnelheidstreinen, die een maximale snelheid kunnen bereiken van 240 km/u, heeft Bosnië zo'n 67,5 miljoen euro voor neergeteld. Echter staan ze al acht jaar, na de aflevering door treinenbouwer Talgo, stof te verzamelen op een rangeerterrein in Sarajevo. "Het is alsof je negen Ferrari's heb gekocht (...) en geen wegen hebt om op te rijden", zegt Samir Kadric, een medewerker van het Bosnische spoorbedrijf. Om de treinen volledig af te betalen lost het land via belastingen en leningen het bedrag af.

Het Bosnische spoorbedrijf kocht de nieuwe treinen in de hoop dat geinvesteerd in het spoor zou worden, maar de Bosnisch-Kroatische regering is nooit over de brug gekomen met de driehonderd miljoen euro die nodig is om voor de modernisering van het spoor. Tot dusver is niemand verantwoordelijk gehouden voor het hele debacle.

Gezien de hoop voor de indienststelling van de treinen vervolgen lijkt, wordt de schade ook mogelijk beperkt: Het bestuur hoopt de negen treinen te verhuren aan Turkije zodat het verloren geld alsnog kan worden terugverdiend.

Oude treinen

Op dit moment moeten de inwoners van Bosnië het nog steeds doen met hun vloot van veertig jaar oude treinstellen die niet sneller kunnen dan zeventig kilometer. Van 1992 tot 1995 werd er tijdens de oorlog voor meer dan een miljard euro aan schade aangericht, slechts een derde van dat bedrag is gespendeerd aan de wederopbouw van het spoor. Doordat er geen geld is om het spoor te vernieuwen en op te knappen kunnen de nieuwe hogesnelheidstreinen daarom ook niet rijden.

Gebieden

Een ander probleem is het scheiden van het land, sinds de oorlog van de jaren '90: Zo is er een gebied waar Serviërs in de meerderheid zijn en de andergebied kent overwegend Bosniaken en Kroaten. Beide gebieden hebben een eigen spoorwegnetwerk .Treinen die de grens oversteken moeten elke keer van locomotief en personeel wisselen, dat laat de dienstregeling niet geheel ten goede komen.

Bron: FokNieuws