ProRail start proef met gedimde verlichting op rustig perron
Bij wijze als proef gaat ProRail lampen op enkele perrons duurzamer laten branden. Op rustige delen van perrons zullen er lampen met 40% gedimd worden. Dat moet bijna een halvering opleveren van de stroomverbruik van de verlichting, zegt ProRail.
De proef die een jaar zal duren start op het station in het Drentse Beilen en wordt de komende weken uitgebreid naar de stations in Hoogeveen en Meppel.
Bij elke lamp komt een sensor die beweging registreert tot op 20 meter. Als er iemand komt aanlopen, gaan de lampen in de buurt van de sensor op volle sterkte branden om na verloop van tijd weer te dimmen. Zeker in de avonduren wordt een deel van de soms meer dan 400 meter lange perrons niet gebruikt. Het licht hoeft er dan ook niet altijd en volop aan te staan, aldus ProRail.
Tijdens de proef zal niet alleen de besparing worden geregistreerd, maar ook hoe de reizigers de aanpassing beleven. Ook mag dit niet ten koste gaan aan comfort en veiligheid op de perrons. Met de proef zal er met drie stations een jaarlijkse besparing van 17.600 kg CO2 moeten plaatsvinden, wat gelijk staat aan een jaarlijks verbruik van twee huishoudens.
Het is niet de eerste plek waar deze duurzame techniek te vinden is. Ook in de terminals op luchthaven Schiphol wordt dit toegepast.
Eén van de Nederlandse stations met nachtverlichting.
Foto: Josbert Lonnee (Flickr; CC)
Bron: Treinreiziger