'Experts vrezen fiasco met nieuwe ERMTS-beveilingssysteem'
De ontwikkeling van het nieuwe ERTMS-beveiligingssysteem voor het spoor dreigt op een fiasco uit te lopen. Een conflict tussen de NS en ProRail zou slechts één van de problemen zijn.
De Volkskrant schijft dat experts vrezen voor een nieuw debacle van "Fyra-achtige proporties". Volgens hen is het ministerie van Infrastructuur te optimistisch over de kosten van het systeem wat het oude ATB-systeem uiteindelijk meot gaan vervangen. Ook zou het nieuwe systeem nog veel gebreken kennen.
Het ministerie van Infrastructuur is volgens de krant op de hoogte van de problemen, maar ze zijn nog niet aan bod gekomen bij een vertrouwelijke briefing van de Tweede Kamer. De experts mogen naar eigen zeggen hun zorgen niet overbrengen aan het parlement en hebben een spreekverbod opgelegd gekregen.
Conflict
Door een conflict tussen NS en Prorail zouden tijdens de proef veel minder testritten hebben plaatsgevonden dan was gepland. Deze zouden met een aantal aangepaste Sprinter-treinen (SLT) plaatsvinden tijdens de reguliere dienstregeling. Daardoor is het nog niet mogelijk geweest om het gedrag bij gladheid goed te onderzoeken en is het ook nog onduidelijk hoeveel waarde er aan de resultaten moeten worden gehecht. Een woordvoerder van de NS ontkracht dat er sprae is van een conflict met ProRail, maar wijst het op technische problemen. "Onze samenwerking met Prorail verloopt altijd professioneel."
Problemen tijdens proef
Woordvoerders van NS en Prorail bevestigdentegenover de VOlkrant dat er problemen zijn tijdens de proef. "Maar dat is ook waarom je een proef doet.". Het ministerie is nog niet op de hoogte gesteld van alle problemen die er plaatsvinden, maar na de proef zal dit uiteindelijk gaan gebeuren, vertelt Staatssecretaris Mansveld via een woordvoerder.
Het systeem werkt met een beeldscherm waarop de machinist alle seinen ziet staat, in plaats van dat hij zelf in de toekomst nog op de seinen langs het spoor moet letten.
Ministerie
Het ministerie zou daarnaast miljarden euro's kunnen besparen op de uitbreiding van het spoornetwerk doordat het nieuwe systeem het mogelijk moet maken om met meer treinen en met hogere snelheden op het Nederlandse spoor te rijden.
Reacties Tweede Kamer
D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven heeft aangegeveen dat ze onaangenaam verrast is door het bericht over de veel hogere kosten, en wil daar nadere uitleg over van Mansveld. ''Er lijkt in elk geval informatie niet te zijn gedeeld waarvan het voor de hand had gelegen dit wel te doen."
"De Kamer moet goed geïnformeerd zijn, om nieuwe problemen met de aanbesteding van spoorinfrastructuur te voorkomen. Als de kosten 3 tot 5 miljard euro hoger uitvallen, moet de Kamer dit weten.''
Sander de Rouwe (CDA) heeft de voorkeur om de mening van experts te hore, en mag het aanstaande debat over het spoorveiligheid van aanstaande woesdag worden geschrapt: ''Een Kamerdebat heeft nu niet zoveel zin. We krijgen toch alleen pr-praat van het ministerie'', aldus De Rouwe.
''Afgelopen week is er tijdens een presentatie op het ministerie met geen woord gerept over de problemen die experts nu aankaarten. Hogere kosten, technische problemen en minder testritten door een conflict tussen NS en Prorail: dat zijn toch cruciale punten waar de Kamer wat over zou moeten horen.'' Hij wil dat de Kamer eerst met deskundigen praat.
Bron: Nu.nl