Adviseur bepleit fusie NS en ProRail

De aanhoudende problemen op het spoor moeten de kop worden ingedrukt. Volgens topadviseur Jaap Bierman kan dit alleen worden opgelost door de scheiding tussen de NS en ProRail ongedaan te maken.

Bierman was eerder consultant van McKinsey en manager van Shell, schijft de Volkskrant. Volgens hem behartigen zowel de NS als Prorail te veel hun eigen belangen waarbij een goede samenwerking in de weg zou staan. Ook is volgens de adviseur de marktwerving die door de slitsing op gang moest komen maar in kleine mate gerealiseerd, omdat beide partijen in de handen van de staat zijn.

De directieleden van Prorail zouden bovendien veel te verliezen hebben bij een fusie. De voltallige directie wordt dan mogelijk overbodig.

Spoorfilosofie

Bierman is door de NS en Prorail ingehuurd om een toekomstbestendige en robuuste spoorfilosofie op te stellen. Een voorwaarde was dat hij niet zijn vergaande conclusies van de directies van Prorail en de NS in het onderzoeksverslag mocht opstellen. Dat verslag zal later dit jaar naar de Tweede kamer worden opgestuurd. In plaats daarvan is er aparte notitie gemaakt.

Deze notitie van Bierman is bij de NS en Prorail bekend, maar zij benadrukken dat het om "persoonlijke gedachten" van de adviseur gaat. Ook zou de notitie afgelopen maandag al besproken zijn bij een klankbordgroep van staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld.

Publieke belang

Bierman schrijft volgens de krant dat hij geprobeerd heeft om het onderzoek niet te laten vertroebelen door de belangen van Prorail of die van de NS. "We hebben ons laten leiden door het publieke belang: wat zouden we willen bereiken voor de samenleving en de treinreiziger."

Vorige week werd er door het Europese Parlement er op aan gedrongen dat zij afzien van een gedwongen splitsing van spoorbeheer en spoorvervoer, en zien het liefst een fusie tussen beide partijen. Het parlement is er ook niet langer van overtuigd dat gedwongen marktwerking de situatie verbetert.

De splitsing van NS en Prorail is al vaker bekritiseerd door deskundigen en TweedeKamer-leden. Ook de FNV deelt Biermans mening over het ongedaan maken van de splitsing: ''Marktwerking op het Nederlandse spoor is een illusie, zeker met de halfslachtige keuzes die tot nu toe zijn gemaakt. Daarom is het beter ten hele gekeerd dan ten halve gedwaald", aldus bestuurder Jacqueline Lohle van FNV Spoor.

Bron: Nu.nl