Hijskraan nodig om defecte wissel Den Haag te vervangen

De wissel die in Den Haag vervangen moet worden, betreft een Engels wissel, die ook bekend staat als een kruiswissel. Het vervangen van de wissel kost meer dan 24 uur, omdat daarbij ook met hijskranen moet worden gewerkt. Dat meldt ProRail tegenover reizigersorganisatie Voor Beter OV.

De keuze was tussen één van de komende dagen vervangen, of volgend weekend. Uiteindelijk bleek de keuze om het werk volgend weekend te doen, de minste reizigers te duperen, aldus ProRail. De reden dat de opgeheven Intercity’s ook niet rijden tussen Utrecht en Gouda, is dat deze vlak achter de Intercity’s van en naar Rotterdam rijden.

Maatschappij Voor Beter OV omarmt het principe om zo min mogelijk reizigers te duperen. "Dat doet echter niets af aan de felle kritiek op de gebeurtenissen. Zo’n onverwacht probleem had nooit mogen gebeuren: immers, de naderende onbruikbaarheid van het Engelse wissel had tijdig moeten worden gesignaleerd" aldus de reizigersvereniging.

Beperkt treinverkeer

Van 24 tot en met 28 februari rijden er door het defecte wissel minder treinen. Tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal rijden twee in plaats van vier intercity's. Ook rijden er tussen Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle minder sprinters. Alleen de sprinter van en naar Utrecht rijdt wel. De beperkingen voor 1 en 2 maart zijn nog onduidelijk. Op 3 maart moet het treinverkeer weer volgens plan verlopen.

Woensdag werd tijdens controles duidelijk dat er vier wissels rond Den Haag en Rotterdam niet meer aan de veiligheidsnormen voldeden. Daardoor moest er in het treinverkeer geschrapt worden en reden er enige tijd helemaal geen treinen van en naar Den Haag Centraal.

 

Bron: Treinreiziger