D66 wil intercity's tussen Almelo en Zwolle

De fractie van D66 in Provinciale Staten wil dat er geld wordt uitgetrokken voor een uitbreiding van de dienstregeling op het traject tussen Zwolle en Almelo. De partij heeft een bureau onderzoek laten doen naar de mogelijkheden.

Inmiddels is er al onderzoek uitgevoerd naar het electrificeren van het spoor, en de kosten daarvan zouden worden geraamd op 40 miljoen euro. De D66 is van mening dat het geld hiervoor zou kunnen worden gebruikt uit het potje die werd gebruikt voor de N340-weg tussen Zwolle en Ommen.

Electrificatie

Ook zouden na een electrificatie nieuwe electrische treinen kunnen worden aangeschaft die de bestaande dieseltreinen kunnen vervangen. Hiermee zou er energiezuiniger gereden kunnen worden en kan de reistijd tussen Zwolle en Almelo met acht minuten worden verkort.

Als het aan fractievoorzitter Karssen van D66 ligt zou de electrificatie al van start kunnen gaan.: "Die investering van ruim 40 miljoen hebben we in iets meer dan zes jaar terugverdiend. We besparen op brandstof en meer mensen zullen de trein nemen als de dieseltreinen worden vervangen. Met het elektrificeren moeten we niet meer wachten."

Spoorverdubbeling

Ook heeft fractie onderzoek laten uitvoeren of het spoor ook verdubbeld kan worden, op deze manier zouden er ook intercity's over het traject tussen Zwolle en Almelo kunnen rijden, met nog meer tijdsbesparing voor de reiziger. Vanuit Almelo kunnen de treinen dan in Zwolle een aansluiting vinden op de trein via de Hanzelijn. Hierdoor kunnen reizigers vanuit Twente sneller in het westen van het land zijn dan nu.

Wel is uit het onderzoek gebleken dat een spoorverdubbeling duurder uitpakt dan alleen het electrificeren, zo zijn de kosten van de uitbreiding van het spoor geraamd op 250 miljoen euro. Maar toch wil de D66 er in Provinciale Staten voor pleiten geld uit te trekken voor de verdubbeling. Volgens de fractie zal het Rijk en de Europese Unie meebetalen aan de uitvoering van het project.


Het nieuwe station van Nijverdal
Foto: Wikipedia

Bron: RTV Oost