NS mag niet meer meedingen naar regionale spoorconcessies
De Nederlandse spoorwegen mogen niet meedingen naar regionale vervoersconcessies op het spoor. Volgens staatssecretaris Wilma Mansveld, tijdens de Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA), moet het bedrijf zich op haar eigen kern-taak richten.
Wel geldt hier als uitzondering de spoorlijnen waar Intercity’s en stoptreinen samenlopen, zoals bijvoorbeeld in de provincie Limburg.
Ook mag de NS mag geen belangen meer nemen in nieuwe vervoersbedrijven zonder goedkeuring van het ministerie van Financiën.Zo nam de NS 49% van de aandelen van het busbedrijf Qbuzz over, en dat gold ook voor stadsvervoerder HTM uit Den Haag(49%). Dit gaat niet betekenen dat de NS deze overgenomen bedrijven moet gaan afstoten, maar dat ze zich wel beter moeten concentreren op hun eigen taak, wat ook voor het buitenland geldt. Ook daar heeft NS in zowel Engeland als Duitsland Abbelio in handen, wat de grootte heeft als heel NS Reizigers N.V. in Nederland.
Geen samenvoeging NS en ProRail
Een fusie van NS en ProRail is tevens ook van de baan, benadrukt Mansveld. Ook een mogelijkheid om deze onder te brengen bij de overheid zit er tevens niet meer in. “Dit brengt een beter samenwerking tussen ProRail en de vervoerders niet dichterbij”, zo valt te lezen in de LTSA. “Een jarenlang reorganisatieproces is ongewenst en het is bovendien onzeker of dit tot betere prestaties leidt.”. Wel gaat Mansveld een investeringscommissie instellen die gaat adviseren over grote investeringsprojecten op het spoor. Hierbij zoal er grotere samenwerking plaatsvinden tussen Rijkswaterstaat, de het beheer over de wegen heeft, en ProRail
Meer reizigers en tevredenheid
Ook zal de Lange Spoor Agenda moet leiden tot meer tevreden reizigers en spoorgoederenvervoerders en tot meer comfort, veiligheid en betrouwbaarheid. “Voordat de frequentie van treinritten en verbindingen omhoog kan, verbeteren we eerst de samenwerking, betrouwbaarheid en de veiligheid”, zo schrijft het ministerie.
Cultuuromslag
Mansveld schrijf tijdens de LTSA dat er een cultuuromslag van de spoorsector nodig is: “Dit is nodig zodat alle bedrijven in het OV elke dag streven naar een 10 van en voor de reiziger.”. Ook wil het kabinet dat de puncualiteit beter wordt, en dat er minder kans is op vertraging en uitval van treinen, en ook de 'zwarte dagen' die geregeld plaatsvinden tijdens barre winteromstandigheden, zoals in 2012.
Ook moet het ieuwe beveiligingssysteem ERTMS de veiligheid op het spoor verder vergroten. Vanaf 2017 zullen er meer treinen gaan rijden 'zonder spoorboekje', waarbij er elke tien minuten een trein rijdt. Als eerste gaan zes intercity’s per uur rijden tussen Amsterdam en Eindhoven en zes sprinters tussen Geldermalsen en Woerden. Hiervoor moeten nog enkele werkzaamheden plaats gaan vinden, waaronder de ingrijpende werkzaamheden bij 's Hertogenbosch die de komende weken voor veel hinder ullen zorgen.
Tarieven
Over de tariefsverhoging van het spoorgoederenvervoer zei staatssecretaris Mansveld dat er tariefsdifferentie moet komen. “Daarbij zou ik kunnen denken aan spits- en daldifferentiatie en duurzaamheidscriteria. Ik denk dat het spoorgoederenvervoer daarmee aantrekkelijker gemaakt kan worden.”
Bron: OV Pro