Gele vertrekborden blijven op advies reizigersorganisaties
De Nederlandse Spoorwegen zullen de gele vertrekstaten op de stations, waarop de aankomst- en vertrektijden van treinen is te zien, voorlopig nog in stand houden. Dat besluit is voortgekomen uit een overleg met consumentenorganisaties in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov).
Op dit moment zijn er zo'n 3.400 reisinformatieborden op de stations. Maar de NS wou dat aantal terug brengen naar 700 stuks omdat de reizigers nu steeds meer gebruik maken van reisinformatie via internet, de mobiele telefoon of elektronische borden op de stations. Uiteindelijk wou de NS na verloop van tijd alle borden definitief verwijderen.
Nadat de NS met haar besluit naar buiten kwam gingen diverse reizigersorganisaties, waaronder ook ouderenorganisaties, in de aanval. Zij voerden aan dat de borden nog steeds door duizenden reizigers per dag geraadpleegd worden. "Met een smartphone of tablet en de juiste app kunnen veel reizigers handig hun reis plannen en onderweg beschikken over actuele vertrektijden en vertreksporen. Desondanks maakt 3-5% van de reizigers gebruik van de gele vertrekstaten, dat is te veel om te negeren. Gelukkig ziet NS ook het belang van statische reisinformatie in" aldus het Locov.
De consumentenorganisaties zien de gele vertrekstaten als een uitkomst reizigers zonder smartphone, overstappende (buitenlandse) reizigers, reizigers die op zoek zijn naar een totaaloverzicht en slechtzienden die moeite hebben om de digitale schermen, die vaak hoog boven de grond hangen, te raadplegen.
Ook zijn digitale informatiemiddelen sterk afhankelijk van techniek. In de keten van bron en beeldscherm kunnen schakels falen. Statische informatie blijft daarmee een goed alternatief voor alle reizigers in geval van storingen aan het informatiesysteem.
Hans Peters, Directeur Commercie NS is tevreden over het gesprek wat er onlangs met de partijen is gevoerd: “Het gesprek met de consumentenorganisaties over dit onderwerp heeft vele nuttige ideeën opgeleverd. In overleg met Locov gaan we daarom een alternatief ontwikkelen, waarbij we voorbeelden uit het buitenland zullen betrekken. De verbeteringen zullen we vervolgens stapsgewijs invoeren.’’
Bron: Treinreiziger