Ruim miljard extra voor verbetering spoor
Het kabinet trekt samen met een aantal regio's 1,1 miljard euro extra uit voor nieuwe investeringen op en rond het Nederlandse spoor. Hieronder valt een verbetering van de perrons, een extra goederen-aansluiting en een verdiept spoor.
Dit alles maakte Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) afgelopen dinsdag bekend met een aantal regionale bestuurders.
Amsterdam Centraal
Op Amsterdam Centraal zullen de perrons en de oostelijke reizigerstunnel worden verbreed om de capaciteit van de reizigers op te kunnen vangen, tevens komen hier ook extra roltrappen. De bedoeling is dat de overstap op naar het bus/tram/metro-station nog gemakkelijker moet verlopen.
Ook wordt er in Amsterdam, net als in Utrecht, de enorme 'sporenspaghetti' uit de knoop gehaald, zodat treinen de treinen uiteindelijk minder wissels hoeven te passeren. De twee spoorbruggen aan weerszijden van het station worden vervangen zodat er meer treinen kunnen rijden naar Utrecht, naar Schiphol en naar Lelystad.
Vught
Tussen Utrecht en Eindhoven zullen de komende tijd werkzaamheden gaan plaatsvinden om de capaciteit van het treinverkeer op te voeren, zonder extra overlast voor bewoners. Recentelijk zijn de sporen rond Den Bosch al vast opnieuw aangelegd en 'ontward', maar hier blijft het niet bij:
Het spoor in Vught wordt verdiept, een overweg in Vught wordt ongelijkvloers gemaakt en twee overwegen in Boxtel worden vervangen door een tunnel voor voetgangers en fietsers. Ook wordt er in het Brabantse Haaren een nieuwe spoorwegovergang aangelegd.
Spoorboog
Een extra spoorboog bij het Gelderse Meteren maakt het mogelijk dat meer goederentreinen een aansluiting op de Betuweroute kunnen vinden, in plaats van te rijden via de Brabantroute waar voornamelijk reizigerstreinen overheen gaan. Dit moet de capaciteit van het spoorwegnet in Brabant een stuk vergroten.
Mansveld neemt nog geen besluit over een mogelijke noordelijke aftakking van de Betuweroute. Wel kiest ze nu voor een variant waarbij goederentreinen zullen keren op het emplacement in Deventer.
Die variant wordt echter tot 2020 nog niet uitgewerkt omdat de groei van het goederenvervoer minder groot is dan verwacht. Over 3 jaar wordt opnieuw naar dit dossier gekeken.
Kosten
Voor de verbeteringen in Amsterdam trekt Mansveld 431 miljoen euro uit, voor de maatregelen in Gelderland (Meteren) en die in Noord-Brabant (Vught) wordt in totaal door Rijk en regio's ruim 700 miljoen euro gereserveerd.
Bron: Nu.nl