Bandbreedte draadloos internet in de trein eerlijker verdeeld
NS is bezig wifi in de trein aan te passen zodat de bandbreedte eerlijker wordt verdeelt onder treinreizigers. Iedere treinreiziger mag maximaal 100 Kb per seconde aan data verbruiken. Mail checken en websites bezoeken blijft mogelijk, alleen wordt het door de beperkte bandbreedte onmogelijk om bijvoorbeeld Youtube te kijken.
NS startte in 2010 met de uitrol van wifi in de trein. De populairiteit van de dienst is sindsdien enorm toegenomen, waardoor de verbinding soms enorm traag werd. "Daarom hebben we van de ACM toestemming gekregen om de bandbreedte eerlijker te verdelen. Eerst kon één reiziger bijvoorbeeld rustig het NOS-journaal bekijken, terwijl er voor de andere reizigers onvoldoende signaal overbleef om van het wifi gebruik te kunnen maken. Dat zijn we nu aan het oplossen" zegt NS woordvoerder Eric Trinthamer.
Er loopt bovendien een aanbestedingstraject om zowel wifi in de trein als wifi op het station aan te besteden. Nu wordt het wifi in de trein verzorgt door T-Mobile en op het station door KPN. In de toekomst is er één aanbieder die zowel het wifi in de trein als het wifi op de stations verzorgt.
De meeste intercity's zijn bij NS voorzien van wifi. Alleen ICR-rijtuigen die onder andere tussen Den Haag en Venlo worden ingezet hebben nog geen wifi. "Maar binnenkort gaan er dubbeldekstreinen rijden tussen Den Haag en Venlo en zullen ook daar alle treinen wifi krijgen" verklaart Trinthamer. De vrijgekomen ICR-rijtuigen zullen worden gebruikt voor Intercity direct en de Benelux-trein die treinen hebben geen wifi.
Bron: Treinreiziger