Intercity Direct kampt nog met hoge uitval
De Intercity Direct, welke de opvolger van de Fyra is, kampt met 'hoge uitval'. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. NS en ProRail hebben inmiddels maatregelen genomen om de uitval omlaag te brengen.
De oorzaken van de hoge uitval zijn zowel toe te schrijven aan het materieel als overige factoren, waaronder de infrastructuur en incidenten. Nadat de hogesnelheidstrein van het spoor werd gehaald, moest er snel een alternatieve verbinding komen. "In de afgelopen maanden heeft NS zeer intensief gebruik gemaakt van het huidige materieelpark om de hoge frequenties ook zonder nieuw materieel te realiseren."
Periode | Percentage |
---|---|
1e helft 2011 | 5,6 % |
2e helft 2011 | 4,6 % |
1e helft 2012 | 9,8 % |
2e helft 2012 | 7,6 % |
1e kwartaal 2013 | 7,9 % |
2e kwartaal 2013 | 3,3 % |
3e kwartaal 2013 | 4,5 % |
4e kwartaal 2013 | 7,7 % |
Bron: Treinreiziger
Het oude materieelpark heeft geleid tot extra slijtage, hogere storingsgevoeligheid en helaas ook tot meer uitval, vervolgt Mansveld. De komende maanden worden er nieuwe locomotieven afgeleverd. Verder speelt mee dat bij storingen reguliere intercity's voorrang krijgen boven de Intercity Direct. NS en spoorbeheerder ProRail hebben inmiddels maatregelen getroffen. Behalve de aanschaf van nieuw materieel is er een team opgesteld dat snel kan ingrijpen in geval van storingen.
Mansveld verwacht dat de maatregelen er het komende halfjaar toe leiden dat de uitval weer omlaag gaat. "Mocht dit niet het geval zijn dan zal ik NS vragen om verdergaande verbetermaatregelen te nemen", aldus de bewindsvrouw.
D66: "Waarom nog langer wachten?"
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven snapt niet waarom Mansveld nog een halfjaar wil wachten, laat zij in een reactie weten. "Waarom zou zou je die maatregelen achter de hand houden? Ik wil van de staatssecretaris weten welke concrete ambities ze heeft voor het terugbrengen van de vertragingen."
Van Veldhoven hekelt verder het voornemen van de NS om de geld-terugregeling van de Intercity Direct ondanks de vele vertragingen te versoberen. Het is zaak dat 'na alle ellende met de Fyra' alles in het werk wordt gesteld om te zorgen voor een betrouwbare hogesnelheidslijn. "De geld-terugregeling bij vertragingen mag pas worden versoberd wanneer de problemen zijn opgelost."
Bron: Foknieuws