Papieren treinkaartje hoeft niet terug te keren
Het papieren treinkaartje hoeft niet terug te komen. De NS moet wel op verzoek wel laten zien welke reis of reisproducten of saldo de reiziger op zijn OV-chipkaart heeft staan.
Dat bepaalt het College van Beroep voor het Bedrijfsleven in Den Haag, de hoogste rechter in Nederland in dit soort zaken, in de zaak van ICT-deskundige Mendel Mobach. Hij vroeg in de zaak om het oude papieren treinkaartje te laten behouden, omdat het gebruik van de OV-Chipkaart niet zou voldoen aan de Europese regelgeving. Zo zouden reizigers tijdens hun reis hun reisrecht moeten kunnen controleren en makkelijk kunnen inzien of ze ingecheckt zijn.
Mobach krijgt in de uitspraak gelijk van de rechter. Voor een gedeelte wordt aan de verplichting voldaan doordat de incheckzuil gedurende een kort moment het reisrecht toont. Volgens de rechter is dat weinig, maar is het ook mogelijk om het reisrecht te controleren bij de OV-chipkaartscanner van de conducteur. Ook de kaartautomaat biedt uitgebreide informatie over de informatie van de chipkaart en het reisrecht.
Die mogelijkheid is niet vastgelegd en daarmee voldoet de NS niet aan de Europese regels. De NS heeft toegezegd dat deze regel ook aan conducteurs wordt opgedragen, waarmee de rechter dus in een oplossing voorziet. Zo zou de reiziger op het incheck-apparaat van de conducteur mee mogen lezen wat zijn reisrechten zijn.
Ook moet de NS op uitspraak van de rechter de mogelijkheid bieden om een uitdraai op papier te kunnen geven, van het reisrecht van de OV-chipkaart, aan de NS-servicebalies.
Gemengde gevoelens
Mobach heeft aangegeven dat hij blij is dat hij gewonnen heeft, maar hij kijkt wel met gemengde gevoelens terug op de zaak. "Ik vind het jammer dat de rechter genoegen neemt met een bericht dat gedurende een halve seconde op een schermpje verschijnt. Dan stap je wel makkelijk over je bewijsrecht heen", zegt hij tegenover NU.nl. Hij overweegt om een klachtenprocedure bij de Europese Commissie te starten.
De zaak is aangespannen door Mobach, een ICT'er met veel kennis van het openbaar vervoer, die een klacht indiende bij de IL&T (Inspectie Leefomgeving en Transport). Deze zag geen aanleiding om de zaak te onderzoeken, waarna het College van Beroep voor het Bedrijfsleven zich over de zaak ontfermde.
Bron: Nu.nl