IC Direct 'geld-terug' -regeling pas vanaf 2017 versoberd
Reizigers die met de Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda vertraging oplopen, kunnen tot eind 2016 gewoon geld terugkrijgen als ze een kwartier later op hun bestemming aankomen. De voorheen aangekondigde versobering van de regeling is daarmee voorlopig van de baan.
De uitgestelde versobering is voortgekomen uit een dringend gesprek tussen staatssecretaris Mansveld en topman Timo Huges van de Nederlandse Spoorwegen. De aanleiding hiervoor was de hoge uitval waarmee de Intercity Direct, de opvolger van de Fyra de laatste jaren mee kampt. Huges erkent dat deze punctualiteit niet toebehoort aan wat de reiziger mag verwachten.
Om deze redenen is er besloten dat er tot eind 2016 1 miljoen euro uitgegeven wordt om de huidige 'geld-teruggave'-regeling te kunnen behouden. Reizigers kunnen hiermee aanspraak maken op de helft het bedrag als de trein 15 tot 30 minuten te laat is, en vanaf een half uur het hele bedrag. In de nieuwe regeling zal pas geld worden teruggegeven als dit een half uur is.
De NS wou de 'geld-terug'-regeling al vanaf januari veranderen, maar de politieke partijen uiten hierop hun ergernis. Daarom is er besloten om de regeling pas in te laten gaan als de problemen met de punctualiteit van de IC Direct zijn opgelost.
Maatregelen
Inmiddels hebben de NS en ProRail maatregelen genomen om de uitval van de Intercity Direct tegen te gaan. "NS verwacht dat dit het komend halfjaar zal leiden tot een daling van de gemiddelde uitval'', vertelde Mansveld eerder aan de Tweede Kamer. Ook zou volgens de NS de bestelling van 19 nieuwe locomotieven voor op de HSL-lijn, die inmiddels langzamerhand aan het instromen zijn, voor betere punctualiteit moeten zorgen.
Ook is in overleg met de consumentenorganisaties een voorstel afgesproken dat de NS nog een 1 miljoen euro extra zal vrijmaken
De staatssecretaris verwacht dat de prestaties van NS in 2015 weer op het afgesproken niveau zijn. Ze verwacht wel dat de NS hier twee miljoen euro in moet investeren in plaats van een boete die het spoorbedrijf moet betalen. Mansveld vindt namelijk dat het geld terug moet stromen naar de reiziger die hinder ondervindt van de huidige prestaties van de Intercity Direct op de HSL.
Bron: Treinreiziger