'OV-chipkaart maakt horendol'
Mensen vinden het reizen met de trein veel te ingewikkeld en te duur geworden, zou worden ze horendol van het vele in- en uitchecken tijdens de reis per vervoerder. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond waar dagblad Metro donderdag over schrijft.
Binnen 3 maanden heeft de Consumentenbond maar liefst 2.400 klachten ontvangen. De bond heeft aangegeven dat aantal veel te veel te vinden en vindt dat de NS dit eerder al op orde zou moeten hebben. Daarom gaat de bond de klachtenlijst geanonimeerd met de NS delen.
Enkele van de vele klachten zijn de hoge kosten, waaronder de borg van 20 euro die mensen op een anonieme OV-chipkaart moeten hebben staan om te kunnen reizen. Ook het tussentijd in- en uitchecken bij het wisselen tussen vervoerder is een vaak gehoorde klacht. Zo zou je met een retourtje Emmen - Venlo maar lieft 12 keer in- en uit moeten checken, terwijl dat met een papieren treinkaartje niet nodig is.
Andere veelgehoorde klachten zijn de toeslag van 1 euro op de eenmalige chipkaart, 2,50 euro moeten betalen om geld van de chipkaart terug te storten en de omslachtige procedures rond meereiskorting of keuzedagen. Ook worden er door NS-klanten veel zorgen geuit over hoe de NS met de reisgegevens van de klanten omgaar.
Maatregelen
Aan de hand van de klachten eist de bond dat de NS snel met maatregelen komt, in samenwerking met de andere vervoerders. "NS moet samen met andere vervoerders echt aan de bak om de situatie snel te verbeteren”, zegt directeur Bart Combée. „De OV-chipkaart zou treinreizen juist makkelijker moeten maken.”
'OV-chipkaart maakt horendol'
Bron: De Telegraaf