Spoorvernieuwing Almere kan van start
Een goede en betrouwbare spoorverbinding tussen Almere - Amsterdam Centraal en tussen Almere - Schiphol is van groot belang voor de bereikbaarheid van de regio Amsterdam vanuit Flevoland en Noord Nederland. Met de blik op de toekomst wordt het spoor rond Almere gericht aangepast, zodat er ruimte ontstaat voor meer treinen.
ProRail heeft groen licht gegeven voor diverse infrastructurele aanpassingen; de realisatie van geluidsschermen en calamiteitenvoorzieningen, aanleg van twee keersporen bij station Almere Centrum en het plaatsen van raildempers. Hiermee is het project OV SAAL (Openbaar Vervoer Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad) volledig in uitvoering. ProRail voert dit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu uit. Het ministerie heeft 173,6 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het deelproject Flevolijn van OV SAAL.
Geluidsmaatregelen
Als er op het spoor meer treinen kunnen rijden, neemt ook de verwachte geluidsbelasting toe. Om het extra spoorgeluid te beperken wordt in Almere aan beide zijden van het spoor en op de stations in totaal circa 24 kilometer aan geluidsschermen geplaatst. Ook worden geluidsdempers op de rails bevestigd over een lengte van 260 meter. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Redubel, de BAM specialist ten aanzien van geluidsvoorzieningen, in samenwerking met enkele BAM zusterbedrijven voor calamiteitenvoorzieningen. De werkzaamheden starten voorjaar 2015 en zijn volgens planning begin 2017 afgerond.
Keersporen
Om meer treinen te kunnen laten rijden moet het spoor robuust en betrouwbaar zijn. Daarom worden rond station Almere Centrum twee keersporen aangelegd op een verbrede spoorbaan en komen er nieuwe wissels. Deze spoorvernieuwing is onlangs gegund aan Dura Vermeer. Dura Vermeer staat voor 160 jaar ervaring in de bouw en infrastructuur. De werkzaamheden dienen voor de dienstregeling van 2017 gereed te zijn.
Bron: ProRail