Eurostar presenteert nieuwe e320-trein
De Eurostar heeft donderdagmiddag tijdens zijn twintigste verjaardag op het station van London St. Pancras zijn nieuwste hogesnelheidstrein gepresenteerd. De EuroStar e320 is de opvolger van het huidige materieel waarover de Eurostar nu beschikt
Vervoersbedrijf Eurostar dat nu nog opereert tussen Londen via Lille naar Parijs en Brussel, heeft de plannen om de komende jaren fors uit te breiden. In 2015 zou de internationale trein al door moeten rijden naar rijden naar Marseille via Lyon en Avignon, waarna in 2016 de trein ook Rotterdam en Amsterdam zal bereiken. Wel moet de reiziger dan in Brussel uitstappen vanwege de grenscontrole die daar plaats zal vinden.
"De nieuwe treinen staan symbool voor onze groei-ambities" zei topman Nicolas Petrovic tijdens de presentatie van de nieuwe treinen.
Materieel
Op dit moment heeft de internationale vervoerder de beschikking over 27 hogesnelheidstreinen, die bij de Franse treinenbouwer Alstom gebouwd zijn. Deze treinen kunnen maximaal 300 km/u rijden. De nieuwste treinen van het type e320 kunnen 320 km/u rijden, en zijn gebouwd bij Siemens. Eerder had treinenbouwer Alstom al geprobeerd de order voor Siemens tegen te houden, maar kreeg uiteindelijk van de rechter 'nul op rekest'.
De trein is maar liefst 400 meter lang, en kan 900 reizigers vervoeren. Uiteindelijk zal Eurostar hiermee straks in totaal over 44 treinstellen beschikken.
Interieur
De treinen zijn voor de reizigers voorzien van alle gemakken. Zo kunnen de treinstellen 20% meer reizigers vervoeren dan het andere materieel, en zijn de zitplaatsenbovendien een stuk ruimer. "Dit komt omdat de tractie nu onder het treinstel is ingebouwd, terwijl de oude treinstellen twee motorwagons hebben waar geen reizigers in kunnen zitten" zegt Eurostar woordvoerster Julie Kerremans tegenover nieuwswebsite Treinreiziger.
Ook krijgen de treinen mogelijkheden tot WiFi, hoewel nog niet bekend is of deze uiteindelijk gratis aangeboden zullen worden. De huidige materieelvloot zal tijdens een aanstaande revisie in ieder geval ook WiFi krijgen.
De trein is verder voorzien van digitale schermen voor nieuwsvoorzieningen en routeinformatie, en kent ook een restauratiewagen waar reizigers aan de bar eten en drinken kunnen bestellen.
Meer potentie dan het vliegtuig
Het bedrijf denkt te komende jaren te kunnen groeien en is niet bang voor de concurrentie van lowcost airlines. "Wij zijn een lowcostspeler", stelde hij. "Ons goedkoopste tarief start vanaf 88 euro heen en terug tussen Brussel en Londen, en daarin is alles inbegrepen. Inclusief goedkopere museumtickets in heel Londen", aldus de Eurostar-topman.
Toch zijn de Eurostar tickets relatief duur, zeker als men uiteindelijk vanuit Nederland zal reizen. Zo kost een retourtje Amsterdam - Londen minimaal 118 euro en maximaal 458 euro in de standaard klas. Vaak is de trein op deze route daardoor duurder dan het vliegtuig. Toch denkt de CEO van Eurostar dat het traject tussen Amsterdam - Londen veel potentie heeft. "Het is de grootste internationale markt voor vliegreizen in Europa." Al gaf hij toe dat klanten overtuigen moeilijk zal zijn en tijd zal kosten.
Foto's en video: DNA (Digital News Agency)
Bron: Treinreiziger