Regionale vervoerders ontkennen samenzwering tegen NS

De regionale vervoerders spannen niet samen tegen de Nederlandse Spoorwegen, zoals de Volkskrant zaterdag beweerde. Dat stelt de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) in een reactie. De PvdA heeft inmiddels Kamervragen gesteld.

Volgens de Volkskrant maken Arriva, Connexxion en Veolia onderling afspraken om NS dwars te zitten. Dat heeft volgens de krant de afgelopen twee jaar geresulteerd in drie rechtzaken tegen NS. De Volkskrant baseert zich onder andere op een e-mail van Connexxion-directeur Bart Schmeink. Daaruit zou blijken dat FMN-vervoerders uitsluitend procederen tegen concessieverlengingen van NS en haar dochters.

Onzin

"Onzin", reageert Arriva woordvoerder Roos Zevenboom. "Wij zullen te allen tijde bezwaar aantekenen tegen verlengingen, mits het contract die optie biedt. Het maakt niet uit of het FMN-leden zijn of niet. Het contract van Groningen/Drenthe (waarop wordt gedoeld) heeft deze optie niet", legt ze uit. Een rechtzaak tegen de verlenging van het contract met NS-dochter Qbuzz, is volgens het bedrijf dan ook niet meer dan logisch.

Concessie Limburg

Ook zou er volgens de Volkskrant in Limburg vooraf overleg zijn geweest tussen Arriva en Veolia omtrent een rechtzaak tegen NS. De bedrijven besloten volgens de krant de rechtszaak door Veolia te laten voeren omdat Arriva als DB-dochter te zwak zou staan. "Eveneens onzin. We hebben wel overwogen of we ons zouden voegen bij Veolia in deze rechtszaak, maar zagen op basis van de stukken onvoldoende grond", stelt Zevenboom.

Context

De e-mail van Schmeink waarop de Volkskrant zich baseert, is volgens de Connexxion-directeur uit de context gehaald. "Misschien heb ik de e-mail destijds iets te snel geformuleerd, maar er zijn geen afspraken binnen FMN om NS juridsch dwars te zitten", reageert de directeur.

Andere rechtzaken

Smeink wijst er verder op dat er ook rechtzaken zijn tussen FMN-partijen. Ook Veolia-directeur Manu Lageirse wijst daarop. Recent bij de concessie Noord-Brabant zijn er bijvoorbeeld meerdere rechtzaken gevoerd. Veolia wilde toen voorkomen dat Arriva een concessie kreeg.

PvdA

De PvdA wil opheldering over het Volkskrant-bericht en heeft schriftelijke vragen gesteld aan staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur). "Als het klopt, diskwalificeert dit deze bedrijven voor verdere uitoefening van concessies. Het openbaar vervoer is een publieke zaak en moet vrij blijven van dit soort praktijken", reageert Kamerlid Duco Hoogland. Het liefst zou de partij minder marktwerking in het openbaar vervoer zien. Het bericht uit de krant wordt gebruikt om vraagtekens bij de marktwerking te zetten.

Bron: Treinreiziger