NS en ProRail gaan afval scheiden
De Nederlandse Spoorwegen en ProRail gaan samen helpen om meer afval te scheiden op stations en in de treinen. De afvalberg moet daar op den duur verminderen van in totaal 12.000 ton naar 9000 ton per jaar. Daarvan moet 75 procent worden hergebruikt. Om die afspraken te halen hebben beide partijen samen met staatssecretaris Wilma Mansveld van Milieu maandag een contract getekend op het Centraal Station van Rotterdam.
Daarnaast moet het project ook leiden tot afvalvermindering. Daarvoor worden afspraken gemaakt met onder meer de winkeliers bij de stations. Er komt eerst een proef op de stations Rotterdam, Arnhem, Breda, Tilburg, Eindhoven en Zwolle. Daarna wordt ook op alle andere stations in Nederland gewerkt aan afvalvermindering en afvalscheiding.
“Dat is even wennen voor treinreizigers: op zes stations gooi je je oude krant straks in de papierbak en de lege koffiebeker bij het restafval. Daar zit immers een plastic laagje in”, aldus Mansveld. Als de afvalscheiding een succes wordt zullen meer stations, maar ook treinen volgen.
NS en ProRail hebben nu op Rotterdam Centraal afvalbakken geplaatst waarop nieuwe pictogrammen staan om mensen sneller te informeren waar welk soort afval in moet worden gegooid. "We hadden wel die gescheiden afvalbakken, maar we zagen mensen soms nog te veel te twijfelen over in welke bak ze het afval moesten achterlaten'', aldus directievoorzitter Michiel van Roozendaal van NS-dochter NedTrain. Later dit jaar worden die ook neergezet op de andere stations waar de proef wordt gehouden.
Niet nieuw
De proef om afval gescheiden in te zamelen is niet nieuw meer. Eerder is er als proef in een trein ook een proef gehouden met een systeem om afval gescheiden in te zamelen. Een VIRM-dubbeldekstrein is in 2011 enkele maanden lang omgebouwd met een gescheiden-afval-systeem. Deze werd toen in de liftkoker van de ongebruikte railcatering-lift geplaatst. De resultaten van de proef zijn niet bekend, maar er is geen vervolg op gekomen.
Bron: Treinreiziger