Hinder bij NS vanwege Duitse spoorwegstaking
Nederlanders die met de trein naar of via Duitsland willen reizen, moeten vanaf donderdag rekening houden met vertragingen. Dat komt doordat machinisten in Duitsland acties voorbereiden uit onvrede over vastgelopen cao-onderhandelingen.
De Nederlandse Spoorwegen en de verladersorganisatie EVO vrezen de gevolgen van de staking voor het personen- en goederenvervoer tussen Nederland en Duitsland. In eerste instantie bereiden de bonden acties voor bij het goederenvervoer. Reizigerstreinen ondervinden voorlopig nog geen ernstige hinder.
De leden van de machinistenvakbond GDL stemden maandag in grote meerderheid in met een staking. GDL eist een loonsverhoging van 31 procent voor zijn leden. Werkgever Deutsche Bahn bereikte eerder al met twee andere, grotere vakbonden een akkoord over een loonsverhoging van 4,5 procent plus een eenmalige uitkering.
Dat akkoord volgde na werkonderbrekingen die het treinverkeer in grote delen van Duitsland ontregelden. GDL heeft Deutsche Bahn nog tot dinsdagavond de tijd gegeven om met een tegenvoorstel te komen. Tijdens eventuele onderhandelingen zal de vakbond geen acties voeren.
De vakbond vertegenwoordigt naar eigen zeggen 75 procent van alle Duitse machinisten en 25 procent van de conducteurs. Deutsche Bahn heeft aangekondigd de eventuele staking zo veel mogelijk op te vangen door machinisten in te zetten die in dienst zijn van de overheid. Dat zou 40 procent van alle treinbestuurders zijn. Ambtenaren mogen in Duitsland niet staken.
Een woordvoerder van de GDL verklaarde maandag echter in de Duitse media dat het inzetten van ambtenaren niet zal helpen. Dienstroosters verhinderen volgens hem dat het stakende personeel wordt vervangen.
De Nederlandse Spoorwegen en de verladersorganisatie EVO vrezen de gevolgen van de staking voor het personen- en goederenvervoer tussen Nederland en Duitsland. In eerste instantie bereiden de bonden acties voor bij het goederenvervoer. Reizigerstreinen ondervinden voorlopig nog geen ernstige hinder.
De leden van de machinistenvakbond GDL stemden maandag in grote meerderheid in met een staking. GDL eist een loonsverhoging van 31 procent voor zijn leden. Werkgever Deutsche Bahn bereikte eerder al met twee andere, grotere vakbonden een akkoord over een loonsverhoging van 4,5 procent plus een eenmalige uitkering.
Dat akkoord volgde na werkonderbrekingen die het treinverkeer in grote delen van Duitsland ontregelden. GDL heeft Deutsche Bahn nog tot dinsdagavond de tijd gegeven om met een tegenvoorstel te komen. Tijdens eventuele onderhandelingen zal de vakbond geen acties voeren.
De vakbond vertegenwoordigt naar eigen zeggen 75 procent van alle Duitse machinisten en 25 procent van de conducteurs. Deutsche Bahn heeft aangekondigd de eventuele staking zo veel mogelijk op te vangen door machinisten in te zetten die in dienst zijn van de overheid. Dat zou 40 procent van alle treinbestuurders zijn. Ambtenaren mogen in Duitsland niet staken.
Een woordvoerder van de GDL verklaarde maandag echter in de Duitse media dat het inzetten van ambtenaren niet zal helpen. Dienstroosters verhinderen volgens hem dat het stakende personeel wordt vervangen.