'Fyra V250 terecht goedgekeurd'

De Fyra V250 hogesnelheidstrein  is terecht goedgekeurd. De omstreden snelle trein voldeed aan de wettelijke eisen voor veiligheid. De problemen deden zich pas voor toen de treinen gingen rijden. Dat verklaarde Jerry Borger, die voor Lloyd's Register Nederland werkt, woensdag tegenover de enqûete-commissie die het Fyra- en het HSL-debacle onderzoekt.

De Fyra zou eind 2012 na jaren van uitstel  moeten gaan rijden, maar werd al na veertig dagen aan de kant gezet. Ernstige problemen met losvallende onderdelen hielden de treinen toen spontaan aan de kant, waarna zowel de NS als de Belgische NMBS het vertrouwen in de trein opzegde.

Keuring Lloyds Register

De Italiaanse Fyra-fabrikant AnsaldoBreda huurde Lloyd's Register in om het productieproces te keuren, niet om naar elke afzonderlijke trein te kijken. Borger stelde dat dit gebruikelijk is bij het keuren van treinen. Uiteindelijk heeft Lloyds de trein goedgekeurd, waarna de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) het besluit genomen heeft om de trein te laten rijden.

ILT liet steken vallen

Naast dat Llody's de trein volgens hun eigen zeggen heeft goedgekeurd, zou de overheidsdienst Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) steken hebben laten vallen tijdens de bouw van de Fyra-treinen en negeerde het de signalen waarin duidelijk was dat het de verkeerde kant op ging.

Uit documenten blijkt dat in 2012, kort voor de goedkeuring van de treinen, bekend was dat er problemen waren met de hogesnelheidstreinen. ILT-inspecteur Krijn van Herwaarden, die verantwoordelijk werd gehouden voor de vergunningtoewijzing, heeft woensdag tegenover de commissie erkend dat hij niks met de signalen heeft gedaan: "Ik ben de NS niet, ik kan de treinen niet afbestellen. Wat kan ik nou doen?". Omdat de signalen van Lloyds Register bevredigend waren vertrouwde hij op deze resultaten.

Ook heeft Van Herwaarden toegegeven dat de ILT nooit zelf naar de treinen heeft gekeken.


De Fyra-V250 trein op het station van Antwerpen
Foto: Wikipedia

Bron: AD