ProRail opent nieuwe verkeersleidingspost Utrecht
De officiële opening van de nieuwe verkeersleidingspost van ProRail in Utrecht is een feit. Op donderdagmorgen om 10:00 uur is het nieuwe gebouw officieel geopend door president-directeur Pier Eringa van ProRail. De deuren van het pand werden op ceremoniële wijze geopend in het bijzijn van een aantal vertegenwoordigers van NS en Koninklijk Nederlands Vervoer.
De verkeersleidingspost ligt in de Cartesiusdriehoek, tussen de sporen in de richting van Woerden en Breukelen. Het gebied kent een rijk spoorverleden doordat de werkplaats van Werkspoor hier was gevestigd.
Robuust gebouw
Reizigers zien nu uit de trein tussen Utrecht en Gouda/Amsterdam een groot opvallen en robuust gebouw liggen met een gelaagde, cortenstalen buitenkant, die refereert aan het spoor. Op de tweede etage bevindt zich de seinzaal, het kloppend hart van de verkeersleidingspost. De seinzaal (oppervlakte 1000 m2, 5 meter hoog) biedt eveneens ruimte voor opleidingen via 'serious gaming'.
Het pand is bewust buiten het stationsgebied geplaatst. Dit heeft te maken dat bij ontruimingen op het station van Utrecht Centraal niet het aangelegen gebouw van ProRail ontruimd hoeft te worden, waarbij de dienstverlening in het spoorweghart van het land tijdelijk opgeschort zou worden. Na de brand in de oude verkeersleidingspost in 2010 was duidelijk dat de nieuwe post buiten het ontruimingsgebeid van Utrecht Centraal moest komen te liggen. Bij eventuele calamiteiten en ontruiming van het stationsgebied kan de post nu blijven functioneren en ondervindt het treinverkeer minder hinder.
De nieuwe gebouw heeft volgens Eringa nog geen naam gekregen. Er zal onder de werknemers van het nieuwe pand van ProRail een wedstrijd worden uitgeloofd om de nieuwe naam te mogen bedenken.
Techniek
Bij de bouw van de nieuwe post is ook rekening gehouden met uitval van stroom: alle stroomvoorzieningen en ICT-systemen zijn dubbel uitgevoerd en mens en techniek zijn gescheiden. De impact van een verstoring of calamiteit blijft daardoor zo klein mogelijk. Ook de zogeheten 'seinzaal', waar de dienstregeling van alle treinen in de gehele omgeving plaatsvindt en wordt aan- en bijgestuurd is ruim ingericht. Ook ergonomie en duurzaamheid speelt een grote rol. Zo is alle computerapparatuur een verdieping lager geplaatst en is de zaal schaalbaar opgezet, zodat er zonder veel problemen de inrichting kan worden uitgebreid met extra werkplekken.
Op dit moment zijn er zestig werkplekken, maar zijn er nu twintig in gebruik. De niet-gebruikte werkplekken worden nu gebruikt voor 'serious gaming', zoals het simuleren van dienstregelingen voor opleidings- en trainingsdoeleinden.
Mogelijk zal in de toekomst de verkeersleidingspost van Amersfoort ook naar Utrecht verhuizen. Dit wordt op dit moment nog onderzocht, meldt een woordvoerder van ProRail.
Architectuur
Architectenbureau dJGA koos bewust voor gebruik van cortenstaal en glas in het ontwerp om de post een industriële, robuuste uitstraling te geven. De stalen lamellen aan de buitenkant zijn zo geplaatst dat de post in beweging lijkt te zijn als je er met de trein langs komt. Van veraf lijkt de post onderdeel van het spoor. De post heeft drievoudig glas, hybride koelmachines en een energiedak met zonnepanelen.
De bouw van de nieuwe post heeft een jaar geduurd en is ontworpen door de Jong Gortemaker Algra architecten en ingenieurs (dJGA) en is gebouwd door Visser & Smit Bouw.
Foto's: ProRail & Treinenweb
Bron: ProRail