Arriva: "Dertig procent meer reizigers in Limburg"

Vervoersbedrijf Arriva streeft naar dertig procent meer treinreizigers in Limburg, zo bleek tijdens een perspresentatie. Tevens willen een rechtstreeks trein laten rijden tussen Maastricht en Nijmegen en een verbinding naar Aken opzetten. Ook moet de verbinding tussen Nijmegen en Venlo verbeterd worden met meer treinen.

Met het winnen van de concessie voor het gehele bus- en regionale treinverkeer in Limburg zijn dat de ambities die het spoorbedrijf wilt uitoefenen. Doordat Arriva in handen is van de DB (Deutsche Bahn) profiteert het bedrijf zich om een verbinding met Duitsland te kunnen maken.  De consessie die gewonnen is geldt voor vijftien jaar en gaat in in december 2016 in. De waarde van de concessie is geschat op 2 miljard euro.

Uitbreidingen

In de plannen voor de uitbreiding van de trajecten zullen er uiteindelijk twee keer per uur een trein rijden moeten gaan rijden tussen Luik - Maastricht - Aken, een lijn die al jaren gewenst is.

Verder zullen er meer treinen gaan rijden op het traject tussen Nijmegen en Venlo, hier zal elk kwartier een trein gaan rijden. De aankomende elektrificatie van het traject zal hierbij tevens een grote rol in gaan spelen.

Ook komt er een snelbus (Qliner) Venlo - Weert - Hamont (treinstation in België).

Materieel

Als materieel zal Arriva 36 nieuwe FLIRT-treinen bij treinenbouwer Stadtler bestellen, en bij een busfabrikant 226 nieuwe bussen. Bijna alle treinen die Arriva bezit zijn ook door Stadtler gebouwd, maar van ander type (GTW). De reden waarom er voor FLIRT is gekozen is niet duidelijk, maar olgens de redactie van Treinenweb zou het met de snelheid van het optrekken van de trein te maken kunnen hebben. Ook worden enkele treinen geschikt gemaakt om op het spoor in België en Duitsland te kunnen rijden.  "We zijn met een leverancier bezig dit voor elkaar te krijgen'', zei Arriva directeur Anne Hettinga bij de presentatie.

Om de overstap naar de nieuwe treinen te maken zal Arriva gedurende enige tijd een aantal stellen van Veolia gaan overnemen, die op den duur vervangen zullen worden door de FLIRT.

Samenwerking

Gedeputeerde Patrick van der Broeck heeft positieve verwachtingen tussen de samenwerking met  Arriva en de NS. "Er komt geen nieuwe ijstijd'', zei de gedeputeerde, doelend op de door fraude verloren aanbesteding door NS-dochter Abellio. "De NS heeft na de gebeurtenissen van de afgelopen weken beloofd zich extra te zullen inzetten voor het ov in Limburg'', zei Van der Broeck.


Foto: Arriva Nederland B.V.

Bron: Treinreiziger