Oude 1200-locomotief in dienst voor Rail Restaurant
De 1252 locomotief van de serie 1200 blijft deze zomer toch aan het werk. De locomotieven die sinds 1951 worden ingezet op het Nederlandse spoor dreigden eerder dit jaar werkloos te worden nadat Euro-Express Treincharter (EETC) , de uitbater van de Alphen-Express en de AutoSlaapTrein in april van dit jaar zijn dienstverlening beëindigde. Daardoor dreigden de locomotieven na bijna 65 jaar werkloos te worden.
De locomotief gaat voor Railpromo het Panorama Rail Restaurant trekken, een trein van twee rijtuigen. Het gaat onder andere om het Rheingold panorama-rijtuig uit 1962. De dinertrein rijdt de komende periode op zaterdag vanuit Amsterdam via Breukelen, Rotterdam, Leiden en Haarlem weer terug naar Amsterdam.
Speciaal voor de start worden de locomotief en de gehele trein tentoongesteld. Op 22 en 23 augustus is de trein tussen 10:00 en 15:00 uur te zien op spoor 7 van Amsterdam Centraal. Zaterdag zal de trein om 12 uur ten doop worden gehouden. Om 18.15 uur vertrekt de dinertrein met de eerste rit met gasten.
De 1252 werd eerder ingezet voor een felicitatiecampagne van de modelspoorfabrikant Märklin ter gelegenheid van het 175-jarige bestaan van spoorwegen in Nederland. Märklin zal op zaterdag 22 augustus aanwezig zijn met een miniatuurvariant van de 1252.
De 1200-locomotieven hebben inmiddels een rijke historie achter de rug. De locomotieven werden tussen 1952 en 1998 ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Ze zijn van Amerikaans ontwerp, maar grotendeels in Nederland gemaakt bij het inmiddels verdwenen Werkspoor. Toen de locomotieven bij de NS overbodig werden en concurrentie op het spoor dreigde, wilde NS de locomotieven snel laten slopen. Maar goederenvervoerder ACTS wist via de rechter een aantal locs te redden, waarna ze jaren lang goederentreinen hebben getrokken.
De '1252' tijdens de Railparade van '175 jaar spoor' in Amersfoort, in het Marklin-jasje.
Bron: Treinreiziger