NS start proef met spaarprogramma en e-mail bij vergeten uitcheck
De Nederlandse Spoorwegen gaat op proef reizigers per e-mail informeren die vergeten uit te checken. Reizigers die aan de proef genaamd NS Extra meedoen kunnen bovendien punten sparen voor afgelegde kilometers. Het spoorbedrijf zoekt 10.000 testreizigers. Alleen reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart zonder NS Business-card kunnen meedoen.
Deelnemers van de proef, die vergeten uit te checken, zullen een e-mail krijgen. De gemiste uitcheck kan vervolgens bij een NS-kaartautomaat op een station gecorrigeerd worden. Als deelnemers op een vast traject reizen, kan de NS met de reisgegevens zien waar mensen die zijn vergeten uit te checken, waarschijnlijk zijn uitgestapt. "Stel: we zien dat iemand elke dag in Amsterdam opstapt en in Hilversum uitstapt, en dan een keer niet uitcheckt. Dan was dat waarschijnlijk in Hilversum. Dan staat Hilversum alvast ingevuld bij de kaartautomaat als je je geld terugvraagt. En was het toch een ander station, dan kun je het zelf wijzigen," legt een NS woordvoerder uit.
Sparen
NS Extra is ook een spaarprogramma. Deelnemers kunnen een extraatje krijgen als ze "een bepaald aantal kilometers in een bepaalde periode'' afleggen. Hoeveel kilometers dat zijn, hoelang de periode is en wat het extraatje is, verschilt van deelnemer tot deelnemer. "Dat is ook een onderdeel van het experiment, we willen zien wat mensen waarderen'', aldus de woordvoerder.
Persoonsgegevens
Om deze proef mogelijk te maken, geven de deelnemers inzicht in hun reisgegevens. NS belooft deze gegevens alleen voor NS Extra te gebruiken en niet voor andere doeleinden. Verder zegt het spoorbedrijf de informatie nooit met derden te delen. Wie NS geen inzicht wil geven in de reisgegevens kan op de gebruikelijke wijze geld terug vragen na een gemiste check-out. Deze reizigers kunnen echter geen e-mailalert ontvangen.
Aanmelden
Reizigers kunnen zich via deze link aanmelden. De proef duurt vijf maanden. Daarna komt er misschien een vervolg. Dan krijgen reizigers mogelijk een persoonlijk advies als er problemen of werkzaamheden zijn op hun vaste route. Aanmelden kan uiterlijk tot 25 september, maar zodra er 10.000 testreizigers zijn gevonden sluit de aanmelding.
Vergeten uit te checken
Volgens de NS wordt er jaarlijks voor 22 miljoen euro vergeten terug te vragen bij de NS. De vervoerders hebben beloofd om dat geld in de reiziger te investeren. Hiermee heeft de NS eerder dit jaar al een gratis Kids Vrij abonnement in het leven geroepen. Daarnaast moet het makkelijker worden om geld terug te vragen. Daarvoor is eerder dit jaar uitcheckgemist.nl gelanceerd.
Foto: Treinenweb
Bron: Treinreiziger