ProRail verwacht meer kostenoverschrijdingen
Spoorbeheerder ProRail voorziet nieuwe kostenoverschrijdingen bij grote lopende bouwprojecten, bovenop de reeds gemelde strop van € 29,5 miljoen bij een spoorvernieuwing in Utrecht. Dat zegt ProRail-topman Pier Eringa in een interview met het Financiële Dagblad.
In het interview stelt Eringa dat de spoorbeheerder structureel te optimistisch is in de planning van grote projecten. ProRail mist vakkennis en de risicobeheersing is zwak. "Er werken hier 4.000 mensen, maar we hebben maar twee deskundigen in huis op het gebied van bovenleidingen. Het kan niet waar zijn dat we zo dun bemand zijn in de vakspecialismen," vindt de topman.
Ook de communicatie met NS en het ministerie van Infrastructuur loopt bij de spoorbeheerder niet soepel. Dat is deels te wijten aan ProRail zelf, erkent de topman. Zo moest Eringa via de media vernemen dat er een kostenoverschrijding was bij het DSSU-project in Utrecht. "Dat was foute boel. Ik was hartstikke boos."
Soms meldt de spoorbeheerder slecht nieuws bewust niet direct. Dat gebeurt dan op verzoek van het ministerie van Infrastructuur. Eringa: "We moeten tegenvallers veel eerder melden, maar we moeten ook stoppen met meebuigen als het ministerie wil dat slecht nieuws wordt uitgesteld. Tot nu toe gingen we daar in mee. Dat doen we niet meer. We gaan Den Haag niet meer verrassen, maar we houden ook niet langer de schijn op waar later doorheen wordt geprikt."
De topman zegt verder de structuur van de spoorbeheerder te willen aanpakken. "Op een paar plekken zitten hier zeven niveaus van leiding. Dan denk je: ik zit hier in het stenen tijdperk. Die lagen ga ik slopen."
Gisteren gaf Eringa ook al een interview met OV-magazine en NRC Q. Reden: donderdag vergadert de Tweede Kamer over het spoor. Met de interviews wil de president-directeur aangeven welke problemen hij ziet en wat hij daaraan aan het doen is. Het belangrijkste wat Eringa wil bereiken is een gedragsverandering. "Ik krijg nu heel vaak mails: Pier, je hebt gelijk. Die heb ik nu genoeg gekregen. Ik wil nu ander gedrag zien."
De verkeersleidingspost van ProRail te Utrecht.
Foto: Treinenweb
Bron: Treinreiziger