"Komende periode vaker staan in de trein"
De komende tijd zullen treinreiziger vaker in de spits moeten staan dan nu het geval is. "Staan in de spits hoort erbij", zei toenmalig topman Timo Huges van NS vorig jaar al. Volgens hem kwam dat mede door een gebrek aan treinen. Doordat de treinen van het type Mat'64 aan het einde van het jaar van het spoor zullen verdwijnen zal de drukte in de treinen toenemen.
Het tekort ontstaat door dat de Mat'64 treinen aan de kant gaan vanwege de ouderdom, en de dure kosten om ze nog om de baan te kunnen houden. De treinen van dit materieel zijn inmiddels al weer 50 jaar oud, wat betekent dat deze op termijn afgevoerd zullen worden. Hiermee zullen zo'n 5.000 zitplaatsen verdwijnen.
Voorzitter Arriën Kruyt heeft laten weten bezorgd te zijn: "We zijn ernstig bezorgd over het gebrek aan materieel. We hebben de NS om opheldering gevraagd. We willen inzicht in het aantal reizigers en de beschikbare zitplaatsen”.
Toekomst NS-Materieel
De NS zegt bezig te zijn oude dubbeldekstreinen van het type DDM-1 op te knappen, waarvan er uiteindelijk 11 stammen van moeten gaan rijden, maar die kunnen niet eerder dan in september 2016 in de dienstregeling rijden. Ook stromen er eind 2016 de nieuwe 58 FLIRT-treinen van het Zwitserse Stadler in om het oude materieel van de NS op te vangen. Daarna volgen er in 2018 ook nog circa 120 nieuwe Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) treinstellen van het Spaanse CAF.
Foto: Niels Matteman