"Mat'64 treinen zouden langer kunnen blijven rijden"
De oude treinen van het type Mat '64 hoeven helemaal niet in december uit de dienstregeling gehaald te worden. NS kiest daar zelf voor. Sommige treinen zouden zelfs met regulier onderhoud tot 2017 door kunnen rijden. Dat meldt OV-Magazine.
Op dit moment heeft NS nog 32 stellen Mat ’64 in dienst, zo meldt het vakblad. Volgens NS verloopt de revisie van bijna alle treinstellen eind dit jaar. Maar dat blijkt niet te kloppen. Onderhoudsbedrijf Nedtrain, een dochter van NS, rekent voor Mat ’64 een revisietermijn van 9 jaar en 3 maanden. De laatste stellen kregen hun revisie eind 2007. Uitgaande van die termijn, hoeven slechts twee stellen rond de jaarwisseling terzijde te worden gesteld.
Daarna kan alles in principe tot mei blijven rijden, waarna er weer een geleidelijke afvloeiing noodzakelijk is. “De laatste zeven stellen kunnen theoretisch zelfs tot in 2017 mee”, aldus een materieelexpert tegenover het OV-Magazine. NS ontkent in alle toonaarden dat er tot 2017 doorgereden kan worden. Wel erkent het spoorbedrijf dat de treinen nog niet allemaal eind dit jaar uit de dienstregeling zouden hoeven. Toch kiest het spoorbedrijf wel daarvoor. “Je wil een voorspelbaar product neerzetten met niet elke maand weer andere treinen, ingewikkelde onderhoudschema’s, etcetera”, geeft NS als verklaring.
Revisie
Ook stelde NS eerder dat bij een nieuwe revisie allerlei strengere eisen voor de treinen zouden gelden, waardoor het te duur zou worden om de treinen opnieuw op te knappen. Maar, uit navraag bij de inspectie (ILT) van het vakblad blijkt dat NS een nieuwe revisie nooit serieus overwogen heeft. “NS heeft zelf aangegeven met Mat ’64 te willen stoppen”, aldus een woordvoerster. Mocht er toch een revisie plaatsvinden, dan zijn eventuele extra eisen het volgens haar echt maatwerk. Een van deze eisen zou dan de inbouw van een baanruimer zijn, deze is bedoeld om te voorkomen dat de trein bij een botsing zou kunnen ontsporen, zoals eerder in jaar in Teuge gebeurd is. De NS heeft volgens een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) overwogen om deze aan te brengen, maar is hiervan afgestapt vanwege de ouderdom van deze treinen.
Foto: Niels Matteman
Bron: Treinreiziger