"Aanleg spoortunnel Delft duurder dan verwacht"

De kosten voor de bouw van de Delftste spoortunnel en het station rijst behoorlijk de pan uit. Nog nooit was er zo'n duur spoorproject voor de bouw van een station wat een half miljard kostte. De kosten waren aanvankelijk lager geschat dan uiteindelijk is gebleken.

Aanpassingen van de plannen, stijgend grondwater en jarenlange vertragingen hebben het ambitieuze bouwproject steeds uiteindelijk steeds duurder gemaakt. Dit blijkt uit stukken die Staatssecretaris Mansveld naar de Kamer heeft gestuurd. Hierin staan de elf grote kostenoverschrijdingen in vermeld die de laatste jaren ontstaan zijn bij de verbouwing van stations. De meeste projecten kennen kostenoverschrijdingen van tientallen tot honderden miljoenen euro's.

In het rapport stak de aanleg van het nieuwe station van Delft met de bijbehorende spoortunnel er  met kop en schouders boven de rest uit. De teller staat bij Prorail intussen boven 550 miljoen euro. Dat is ruim een verdubbeling van het bouwbedrag uit 2006, toen Delft het grote project nog voor eigen risico droeg. Destijds waren de verwachtingen dat het project nog 270 mln euro zou kosten.

Op de tweede plaats staat de bouw van station Rotterdam Centraal met 70 mln euro meer dan de begroting.

Grondwater

Bijna de helft van de kostenstijging is veroorzaakt door tegenslagen bij de bouw, in totaal zo'n 130 miljoen euro. Door grondwater wat tijdens de bouw van het station en de tunnel sneller steeg, stegen ook de kosten. Ook liepen de bouwwerkzaamheden twee jaar vertraging op, en moest er 80 mln extra in het project geinvesteerd worden.

Opvallend is dat zowel Prorail als de gemeente Delft keer op keer in media te kennen gaf dat het project binnen budget en binnen de gestelde tijd klaar zou zijn. Een woordvoerder van de gemeente liet weten dat dit wel geldt voor de periode na de start van de tunnelbouw.


De stationstunnel van Delft net voor de oplevering.
 

Bron: Algemeen Dagblad