Dijksma: "Financieel beheer ProRail moet beter"
Het financieel beheer bij spoorbeheerder Prorail moet nodig op de schop. Er gaat te weinig geld naar spoorvervanging en te veel naar grote projecten, zoals stations, dat zegt staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) tegenover de Telegraaf die aanstaande zaterdag verschijnt, maar deels al gepubliceerd wordt.
"Prorail is een getormenteerde mammoettanker", zegt ze. "Het bedrijf heeft veel klappen gehad. En voor een deel is dat ook terecht. Het financieel beheer zal echt anders moeten. We hebben ontdekt dat er te weinig geld gaat naar spoorvervanging en te veel naar grote projecten, zoals stations".
Ook inspecteur van het rijk hebben al gesteld dat ProRail een strengere discipline moet invoeren om financiële tegenvallers tegen te gaan. Op aandringen van de Tweede kamer hebben zij zich gebogen over de problemen bij de spoorbeheerder die een onderdeel van de staat uitmaakt.
Zo is gebleken uit een Kamerbrief van de staatssecretaris dat er afgelopen vijf jaar gemiddeld 172 miljoen per jaar voor beheer en onderhoud van het spoor en de stations in de portemonnee bleef. Volgens de spoorbeheerder zou dat te maken hebben met diverse meevallers. "Zo bleken sommige werkzaamheden goedkoper dan gedacht. Ook hadden we geld gereserveerd voor onverwachte werkzaamheden, maar dat budget hoeven we niet te gebruiken", aldus de spoorbeheerder op de website.
Ook zijn er diverse redenen werkzaamheden vertraagd en zijn planningen opgeschoven, vult de spoorbeheerder aan.
"Geen 475 miljoen euro"
Eerder dit jaar maakte Mansveld, de voorganger van staatssecretaris Dijksma nog bekend dat er een tekort van 475 miljoen euro dreigde voor ProRail vanwege beheer, vervangen en het onderhouden van het spoor door kostenoverschrijdingen bij grote projecten. Inmiddels blijkt de vork anders in de steel te zitten.
Er was wel sprake van een reeks financiële tegenvallers, maar het ging ook om andere misstanden. Mansveld lag hierom in de Tweede Kamer onder vuur en moest meer opheldering verschaffen over de financiële gang van zaken van de spoorbeheerder.
Op de valreep van het aftreden van Mansveld erkende ze nog dat veel grote stationsprojecten van Prorail duurder zijn uitgevallen. De afgelopen dertien jaar ging het om ruim 300 miljoen euro extra. Zo bleken diverse projecten behoorlijk complex vanwege de beperkte bouwruimte, en was er sprake van vertraging door grondwater bij de bouw van de spoortunnel van Delft.