5 Jaar lang geen treinen Groningen - Leer
Er rijden voorlopig geen treinen maar bussen tussen Bad Nieuweschans en Leer. De spoorbrug bij het Duitse Weener is compleet vernield, na de aanvaring van gisteren. Volgens Deutsche Bahn kan het wel eens vijf jaar of langer gaan duren voordat er een nieuwe spoorbrug is.
Dat meldt de Duitse vervoerder tegenover RTV Noord. De extra reistijd bedraagt ongeveer 30 minuten met businzet door Arriva tussen Bad Nieuweschans en Leer. In tegenstelling tot de treinen is het helaas niet mogelijk om fietsen mee te nemen. Ook staan er in Leer staat nog eens twee Arriva-treinstellen. Deze zullen dit weekend via een andere route, waarschijnlijk via Bad Bentheim, weer terug worden gebracht naar Groningen.
Zeker vijf jaar herstelling.
Een groot schip van 112 meter lengte was donderdagavond vanuit Papenburg onderweg richting Noordzee. Door een communicatiefout voer het schip door de nog ongeopende spoorbrug. De spoorbrug werd daardoor compleet vernield en is volgens Deutsche Bahn niet te herstellen. Een nieuwe spoorbrug aanleggen kost zeker vijf jaar, zegt de Duitse vervoerder.
10 miljoen euro schade
Niet alleen het middengedeelte is daarbij beschadigd, maar ook het fundament van de brug is vernield, meldt RTV Noord. De schade wordt geschat op circa 10 miljoen euro. Arriva zoekt uit of de schade verhaald kan worden. De trein naar het Duitse Leer wordt door circa 2.000 tot 3.000 reizigers per dag gebruikt.
Per zondag 13 december zouden er in de nieuwe dienstregeling meer treinen gaan rijden tussen Groningen en Leer. Op doordeweeks en zaterdag was er al een uurdienst, die gaat straks ook op zondag gelden. De nieuwe dienstregeling gaat gewoon door, al wordt dat dus straks deels per bus uitgevoerd.
Voorlopig geen snelle verbinding
De provincie Groningen droomt al jaren van een snelle verbinding die na Leer door gaat naar Bremen. Maar dat zit er dus voorlopig niet in. Eerder was het nog de bedoeling dat er per 2018 een sneltrein zou komen tussen Groningen en Leer.
De ChristenUnie had de afgelopen periode zich juist met succes ingespannen voor een onderzoek voor een snellere trein naar Leer. Daarvoor heeft Europese Unie in Brussel 8 miljoen euro subsidie gegeven. Dat onderzoek gaat door, zegt de provincie Groningen. Er waren al een ideëen voor een dubbelsporige spoorbrug, maar dat werd als relatief duur genoemd omdat dan de brug vervangen moest worden. Nu de brug toch vervangen moet worden, is dat mogelijk direct te regelen.
Flixbus
Het Duitse Flixbus heeft al een rechtstreekse busdienst tussen Groningen en het Duitsland via Leer. Voorlopig gaat de frequentie niet omhoog van dielijn, omdat het maanden kost om daarvoor een vergunning te krijgen.
#Weener #Friesenbrücke pic.twitter.com/KsJR8vckrH
— Jan-Timo Häckel (@TimoHaeckel) 3 december 2015
Foto: Timo Haeckel
Bron: Treinreiziger