"NS kan intercityrijtuigen huren"

De voorheen gehuurde intercityrijtuigen (ICL) waarmee de NS in de periode van 2006 tot 2010 reed, zou opnieuw gehuurd kunnen worden, om het tekort aan materieel te kunnen verwerken. Het spoorbedrijf heeft echter nooit geïnformeerd of de rijtuigen opnieuw gehuurd zouden kunnen worden. Dat blijkt uit een rondgang van OV-Magazine.

Het materieeltekort wordt vanaf aanstaande zondag alleen nog maar groter als de laatste veertig treinstellen van Mat '64 buiten dienst gaan. Alhoewel NS vooral behoefte heeft aan Sprinters, klinkt het logisch dat met de huur van de ICL-rijtuigen het materieeltekort op te lossen is. De ICL-rijtuigen kunnen weliswaar niet dienst doen als Sprinter, maar door de huur van de oude rijtuigen zouden andere treinen vrijgespeeld kunnen worden die wel als Sprinter inzetbaar zijn. Destijds deden de rijtuigen ondere dienst tussen Den Haag - Venlo en Amsterdam - Amersfoort (- Deventer).

Heros Rail

De oude intercityrijtuigen zijn eigendom van Heros Rail, die ze ook destijds verhuurde aan NS. Sommige rijtuigen hebben nog steeds de huisstijl van NS. Heros Rail laat aan OV-Magazine weten dat er ruim honderd rijtuigen beschikbaar zijn met een capaciteit van in totaal ruim vijfduizend zitplaatsen. Ter vergelijking, de Mat '64-treinen die volgende week uit dienst gaan hebben vierduizend zitplaatsen. NS heeft in de huidige materieelcrisis niet opnieuw aangeklopt bij Heros Rail.

De ICL-rijtuigen kunnen overigens niet direct ingezet worden, dat zal al snel vier tot acht weken op zich laten wachten. In die periode kunnen dan nog kleine dingen opgeknapt worden aan de rijtuigen. In 2006 duurde het een half jaar, zo weet OV-Magazine. Toen was er meer tijd nodig, omdat de rijtuigen nog niet geschikt waren voor het Nederlandse spoor. De ICL-rijtuigen kunnen verder alleen ingezet worden in combinatie met een locomotief, die zijn zover bekend eveneens beschikbaar.

Reactie NS

In een reactie op hun website laat de NS weten dat de inzet van ICL-rijtuigen vrij complex is: "De betreffende rijtuigen (ICL) zijn o.a. uitgeschreven en moeten daarom toegelaten en aangepast worden om in Nederland te mogen rijden. Dat duurt te lang, kost te veel en is daarmee om deze en andere redenen geen reële optie. Eind volgend jaar komen de eerste nieuwe Sprinters al."

Materieeltekort

Al sinds mei 2014 wist NS dat er eind 2015 een materieeltekort zou ontstaan. Daarop heeft het spoorbedrijf weliswaar in december 2014 met spoed nieuwe treinen bij Stadler besteld, maar er is geen serieuze oplossing gezocht voor de periode dat de nieuwe treinen er nog niet zijn.

Eerder werd al duidelijk dat de Mat '64-treinen eigenlijk helemaal nog niet volgende week uit de dienstregeling hoeven. Daarvoor is echter gekozen omdat het onderhoudsbedrijf NedTrain geen capaciteit heeft om de oude treinen te onderhouden. In Maastricht, waar de Mat '64-treinen onderhouden werden, gaan de voorbereidingen van start om de nieuwe Stadler-treinen te onderhouden. Volgens NS zou er verder een tekort zijn aan goede onderdelen voor de oude treinen, maar experts spreken die lezing tegen. Die wijzen erop dat er al eerder treinstellen van dit type uit de dienstregeling zijn gehaald die leeggeplukt kunnen worden om de resterende treinstellen op de rails te houden.

Dijksma: 'Voor kerst duidelijkheid van NS"

Staatssecretaris Dijksma wil voor de kerst van NS duidelijkheid hoe het treinentekort opgelost gaat worden. NS wijst erop dat het tekort mede is ontstaan doordat er lange tijd plannen waren om de studentenkaart te versoberen. Van afschaffen was geen sprake. Als de versoberingsplannen door waren gegaan had NS geen extra treinen nodig gehad. Juist op aandringen van NS en andere vervoerders zijn de plannen van versobering door het kabinet ingetrokken.

Door het huidige materieeltekort kreeg Rover vorige maand een record aantal klachten over volle treinen. Inmiddels wil ConsumentenClaim een schadevergoeding van NS vragen.


Een ICL-rijtuig in de periode van 2006 tot 2010 op het spoor
Foto: Fabian318

Bron: Treinreiziger