NS bezig met afronding inhoud dienstregeling 2017
De nieuwe dienstregeling van NS is nog maar net ingegaan, maar er wordt al hard gewerkt aan de afronding van het spoorboekje voor 2017. Het treinschema gaat met ingang van medio december van dit jaar ingrijpend op de schop om zo de dienstverlening aan reizigers te verbeteren.
Nagenoeg alle reizigers krijgen daarom te maken met kleinere of grotere wijzigingen in hun treinreis. Traditiegetrouw legt NS de plannen in januari ter advies voor aan de reizigersorganisaties. Op 26 januari is het finale concept verstrekt aan deze organisaties, die in maart hun advies zullen geven.
Nieuwe infrastructuur
In december 2016, wanneer dienstregeling 2017 ingaat, komt veel nieuwe infrastructuur beschikbaar. Zo komen er op de route Schiphol-Lelystad sporen bij. Daarnaast werpen de werkzaamheden rond Utrecht hun vruchten af en zijn daar vanaf de nieuwe dienstregeling extra sporen beschikbaar. Hierdoor kan NS meer treinen rijden en de overstappen verkorten, zodat reizigers volgend jaar nog sneller op de plek van bestemming zijn en over meer reismogelijkheden beschikken.
Meer treinen
In de nieuwe dienstregeling verdubbelt NS het aantal treinen tussen Schiphol en Flevoland. Op dat drukke traject gaan vier Intercity’s per uur rijden. Hierdoor komen er meer treinen tussen Flevoland, de Amsterdamse Zuidas en de luchthaven Schiphol. Ook tussen Arnhem en Nijmegen gaan meer Intercity’s rijden. Tussen Breukelen en Amsterdam en tussen Wijchen en Nijmegen gaan vier sprinters per uur rijden. Tussen Den Bosch en Oss en tussen Groningen en Assen rijden in 2017 in de spits vier sprinters per uur.
Kortere reistijd
Op een aantal routes wordt de reistijd korter. Zo zijn bijvoorbeeld op de trajecten Den Haag-Groningen/Leeuwarden en Zwolle-Roosendaal reizigers tot 6 minuten vlotter op hun bestemming. Doordat de trein Den Haag-Eindhoven niet langer over klassiek spoor, maar over de HSL gaat rijden, komen reizigers tot 9 minuten sneller op hun bestemming.
Verder worden diverse aansluitingen verbeterd en komen er meer rechtstreekse verbindingen. In het overzicht hieronder is te zien wat er in de dienstregeling van 2017 onder andere gaat veranderen.
Nieuw materieel
Om extra capaciteit te bieden in de materieelinzet zullen er ook extra Sprinters worden ingezet. Deze zijn afkomstig bij de Zwitserse treinbouwer Stadler, en omvat een levering van 59 FLIRT-treinstellen. Ook tussen Gouda en Alphen a/d Rijn zullen deze treinstellen worden ingezet in de huisstijl van RNET, die vanaf dat moment de consessie van de spoorverbinding tussen deze twee plaatsen overneemt.
Belangrijkste wijzingen Noord-Nederland en Flevoland
- Groningen - Assen: vanaf media april 2017 in de spits meer treinen (Sprinters).
- Leeuwarden - Zwolle: NS wil meer snelle treinen introduceren, nog onduidelijk of dit lukt.
- Hardenberg - Almelo: De Arriva-trein Almelo - Mariënberg gaat doorrijden naar Hardenberg.
- Zwolle - Lelystad - Schiphol (- Den Haag): Tussen Lelystad en Schiphol komt er ieder kwartier een intercity te rijden, de helft van de intercity's stoppen te Almere Buiten en Duivendrecht. Na Schiphol gaan de treinen door richting Leiden en verder.
- Lelystad - Almere - Amsterdam: De intercity Lelystad - Amsterdam (- Vlissingen) wordt ingekort tot Almere - Amsterdam. Reizigers vanuit (of naar) Lelystad stappen voortaan te Almere over.
- Almere Oostvaarders - Utrecht: Deze trein wordt opgeheven tussen Almere Oostvaarders en Almere Centrum. VAN Utrecht NAAR Almere stopt de trein niet meer in Utrecht Overvecht.
Amsterdam / Schiphol - Utrecht - Arnhem / Eindhoven
- Amsterdam - Breukelen: meer Sprinters in de daluren. Net zoals in de spitsuren komt er nu ook in de daluren een Sprinter Uitgeest - Amsterdam - Breukelen - Rhenen te rijden. Deze trein zal 7 tot 13 minuten stilstaan te Utrecht Centraal, waardoor doorgaande reizigers tussen Breukelen en Driebergen een langere reistijd krijgen.
- De intercity's Den Helder - Nijmegen en Schiphol - Nijmegen krijgen een lengte beperking en kunnen daardoor soms korter zijn dan nu. De intercity's Schiphol - Heerlen krijgen ook een treindeel voor Venlo.
Den Haag - Eindhoven - Venlo / Roosendaal
- Den Haag - Eindhoven: De intercity's gaan via de hogesnelheidslijn en worden daardoor sneller. Gevolg is wel dat de stop te Dordrecht vervalt waardoor er minder intercity's rijden van en naar Dordrecht.
- Ook de intercity Amsterdam - Brussel gaat via een andere route rijden en stopt niet meer te Dordrecht en Roosendaal, maar wel te Breda.
Den Bosch - Nijmegen - Arnhem - Zwolle
- Den Bosch - Oss: In de spits meer treinen (Sprinters)
- Wijchen - Nijmegen: De Spits-Sprinters gaan nu ook in de daluren rijden.
- Nijmegen - Arnhem: Meer snelle treinen. De intercity's richting Utrecht zullen soms korter worden dan nu het geval is.
Overig:
- Gouda - Alphen a/d Rijn: overdag 4 treinen per uur, i.p.v.
- Arnhem - Düsseldorf: vanaf de zomer 1x per uur een regionale trein.
- Rotterdam - Hoek van Holland: Vanaf medio april 2017 geen treinen maar bussen vanwege ombouw naar metrolijn RET, deze ombouw moet eind 2017 af zijn.
Bron van overzicht: Treinreiziger
Foto: Gebruiker 'Veronica538' (Wikipedia)
Bron: Nederlandse Spoorwegen