Siemens test weersbestendigheid ICE-4

Op dit moment test Siemens de weersbestendigheid van de nieuwe ICE-4 voor de Deutsche Bahn. Deze testen vinden plaats in de speciale klimaat- en windtunnel van Rail Tec Arsenal (RTA) in Wenen. De eerste serie van deze treinen zal vanaf december 2017 moeten gaan rijden Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

In de speciale 'weer'-tunnel wordt de trein blootgesteld aan hoge temperaturen, en extreme winterse temperaturen. Hierbij zal worden beproefd hoe de trein onder deze klimatische omstandigheden reageert.

Levering ICE-4

In mei 2011 ontving treinbouwer Siemens een raamcontract van Deutsche Bahn voor de levering van maximaal 300 nieuwe ICE-treinstellen. Nadat de eerste gebouwd is zal deze worden beproefd in de tunnel. De  Deutsche Bahn heeft Siemens gevraagd om extra tests te doen, waarbij met name wordt gecontroleerd of de klimaatsystemen van de trein (verwarming, ventilatie en luchtverversing) zonder menig probleem blijft werken. Ook wordt beproefd of de stroomafnemer bij ijs en sneeuw in- en uit kan klappen, de ruitenwisser op het frontraam van de machinist zijn werk blijft doen, de deuren soepel open en dicht gaan, de inklapbare treden goed blijven functioneren en of de toiletten geen problemen krijgen.

Vanaf december 2017 moeten ze op het spoor gaan rijden. Mogelijk zal deze trein in een later stadium ook toegelaten worden binnen Nederland.


Foto: Siemens
 

Bron: SpoorPro