'Railport Brabant' nu aangesloten op bovenleiding

De spoorgoederenterminal 'Railport Brabant' op het bedrijventerrein Loven in Tilburg is sinds 24 februari ook bereikbaar voor elektrische locomotieven. Spoorbeheerder ProRail heeft de laatste kilometer spoor naar de overslagterminal voorzien van bovenleiding. Dit scheelt volgens de Provincie Noord-Brabant 78.000 vrachtwagenritten naar Tilburg per jaar.

De laatste kilometer vanaf de Brabantroute naar Tilburg Loven was niet geëlektrificeerd en moest dus daarom met een diesellocomotief worden afgelegd. Vanaf nu kunnen goederenlocomotieven zonder het wisselen van een electrische met een diesel-soort het terein van de terminal nu op.

Minder vrachtwagens

Het extra stukje spoor zorgt ervoor dat het goederenvervoer over het spoor gemakkelijker wordt. Naar schatting van de Provincie Noord-Brabant zal aantal vrachtwagenritten naar Tilburg door de elektrificatie dalen met 78.000. Bedrijven kunnen de goederenstroom nu via het spoor tot aan hun voordeur laten komen en hoeven geen vrachtwagens meer in te schakelen.

Elektrificatie

De elektrificatie naar de spoorgoederenterminal Railport Brabant bekostigde een een investering van €1,1 miljoen euro die gefinanciëerd is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincie Noord-Brabant, gemeente Tilburg en GVT Group.

Om elektrische treinen mogelijk te maken heeft ProRail 30 bovenleidingportalen geplaatst en 1300 meter aan bovenleiding opgehangen.

De Railport Brabant is onder andere verantwoordelijk voor het vervoer van goederen naar Bratislava en Düsseldorf.


Foto: Roel Hemkes

Bron: ProRail